חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

הילדים נטעו והמטוס ריסס

 

ילדים ואורחי טקס הנטיעות של "יער הילדים", בהם גם ראש העיר והמנכ"ל, רוססו במהלך האירוע בדשן כימי מסוג אוריאה, שפוזר על ידי מטוס בשדה הסמוך. נציגי חברת הריסוס והמשרד לאיכות הסביבה: "זהו דשן בלתי מזיק"

 

במהלך טקס הנטיעות המרכזי של יער הילדים במודיעין, ביום שישי האחרון, חג מטוס בסמוך ועסק בריסוס "שדה החמניות" בין מודיעין למכבים. המטוס של חברת כימניר, טס בגובה נמוך ובצמידות לאתר הטקס. כל מהלך טקס הנטיעות ריסס המטוס את השדה שנמצא מעברו השני של הכביש המפריד בינו לבין אתר הנטיעות.

נודע כי אזרחים רבים התקשרו למוקד העירוני בבהלה ובקשו לברר את מהות העניין. המתקשרים התלוננו כי חשו מפעם לפעם בריסוס שהגיע אליהם. לדברי חלק מהנוכחים בטקס הריסוס אף נחת על טור המכוניות הארוך שחנה על כביש דרך יאיר פרג. 

תושבים בשכונת מליבו הסמוכה טענו כי הריסוס מגיע עד לבתים. אחת מתושבות התקשרה למוקד העירוני ונענתה כי הנושא בבדיקה. אם משכונת מליבו טענה כי הריסוס בוצע בשעות הלימודים ולדעתה יתכן ונשקפת סכנה לתלמידי בתי הספר אופק ודורות.

מן הראוי לציין כי בטקס נכחו עשרות ילדים, פעוטות, הורים ואורחים. רבים הביעו תמיהה על המטוס שמרסס בסמיכות ובזמן שמתנהל טקס רב משתתפים במקום.

מבירור שערכנו בחברת כימניר, אמר דוד שביט מחדר המבצעים של החברה, כי החומר אותו ריסס המטוס היה "אוריאה". מדובר בדשן כימי. "זהו חומר בלתי מזיק לחלוטין שיש אפילו שטוענים שהוא עושה טוב לבני האדם", אמר.

בתיה פלג, תושבת מכבים וממונה על המדור לניטור רעלים ברשות הטבע והגנים והמשרד לאיכות הסביבה, אמרה כי המטוס שריסס ביום שישי פיזר דשן ולא חומרי הדברה. לדבריה, "הריסוס לא היה של חומר הדברה מכל סוג שהוא. אנחנו לא מאשרים שימוש בחומרי הדברה מכל סוג שהוא במקום הזה". בנוסף, הדגישה פלג כי, "למיטב ידיעתי לא היה במהלך הריסוס שום ’רחף’ של החומר שפוזר מהמטוס. הרוח היתה דרום מערבית ואם היה רחף כלשהו הרי שזה היה דווקא לכיוון מכבים".

"כל מהלך פעילותו הונחה הטייס במקום, כך שהריסוס יהיה אך ורק בתחומי השדה החקלאי", הוסיפה פלג, ביחס לסוג החומר אמרה: "אינני יודעת בדיוק את סוגו, אולם מדובר בדשן בלבד". והוסיפה: "לא ייתכן שמישהו הריח את החומר כי הוא חסר ריח לחלוטין".

תגובת דוברות העירייה לשאלותינו ביום ראשון השבוע, היתה כי "הנושא נמצא בבדיקה".

על האוריאה: האוריאה, בעברית: שתנן, הוא חומר אורגני שמיוצר בתהליך של חימום חומר לא-אורגאני בשם אמוניום ציאנט. במהלך החימום נוצרים גבישי האוריאה. בשימוש חקלאי מופיעה האוריאה בשני אופנים: דשן חנקני מרוכז בגבישים, המפוזר ידנית או באמצעות מדשנת. ותמיסה נוזלית שניתנת לריסוס. בהנחיות משרד החקלאות לחקלאים מומלץ לרסס באוריאה זמן קצר לפני הגשם ובהפרשים של שבועיים בין ריסוס לריסוס. זאת משום שהשהיית החומר זמן רב על פני הקרקע עשויה להביא לשחרור אמוניה.

מבירורים שערכנו עד כה לא מצאנו פרסומים שעוסקים בסיכונים שבמגע בני אדם עם החומר. בענין זה נמסר כי חומר זה נמצא בשימוש רפואי נפוץ דווקא בתחום רפואת העור בתמיסה להמסת ציפרניים הנגועות בפטרת.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות