חיפוש

 

 
לדף הבית >>     מורשת >>

קצה החוט לאייכמן

 

"על השולחן נמצאו שני תיקים. כשפתח אותם כדי לצלמם הבחין שהמסמכים קשורים לאייכמן"

 

לאחרונה הסתבר לנו כי בסניף שלנו חבר מיכאל מאור הנושא עימו פיסת היסטוריה. מיכה נטל חלק במאמצים ללכידתו והעמדתו לדין בישראל של אדולף אייכמן.

סא"ל (מיל'), מיכה מאור, יליד 1933 , גרמניה, ניצול שואה ששהה במחנה הריכוז RAB ביוגוסלביה. עלה ארצה ב-15 יוני 1945 באמצעות חיילי הבריגדה היהודית אשר אספו יתומים יהודים ברחבי איטליה. מיכאל הקטן בילה 10 ימים במחנה עתלית ואח"כ עבר לקיבוץ מזרע. לאחר שסיים את חוק לימודיו התגייס לצנחנים, שימש כמדריך צניחה ולאחר קורס קצינים שובץ חזרה לגדוד 890 כשלישו של המג"ד רפאל איתן (רפול) ז"ל. לאחר שחרורו מצה"ל בשנת 1958 , שהה מיכה מאור משך 4 שנים בגרמניה לצורך לימודי צילום. במסגרת זו גוייס לשירות המדינה במשרד ראש הממשלה כמנהל מעבדה. ב-1960 נשלח על ידי מעסיקיו לפרנקפורט כשבחיקו משימה לא קלה: לחדור למשרדו של ד"ר באואר - התובע הכללי של מדינת באדן אסן ולצלם מסמכים שנמצאו במשרד.

מיכה הצליח במשימה וחדר למשרד. על שולחן התובע נמצאו 2 תיקים. שכאשר פתח אותם במטרה לצלמם הבחין שהמסמכים קשורים לאייכמן וברפרוף בחומר תוך כדי צילום זיהה שמדובר במסמכים נאציים רשמיים עם חתימות בכירי הרייך. לאחר שסיים את משימת הצילום החזיר מיכה את התיקים למקומם.

לאחר זמן מה נשלח שוב למשימת השלמת צילום תיקים נוספים וכמעט שנתפס במשימה זו ע"י המנקה... המסמכים הללו, אותם צילם מאור בפרנקפורט היו המסמכים שבאמצעותם ניתן היה להוכיח חד משמעית את מעורבותו, ידיעתו, יוזמתו ופעילותו המלאה של אדולף אייכמן במסגרת הפתרון הסופי של היטלר. ללא הבאת מסמכים אלה כהוכחות במשפט אייכמן יתכן ומשפטו של הצורר היה מסתיים אחרת. המסמכים שמורים עד היום בגנזך המדינה וחלקם במוסד יד ושם בירושלים.

בתאריך 25 יוני 2007 נערך בכנסת ישראל מפגש בו השתתפו כל הפעילים בלכידתו של אייכמן.חלק מהפעילים אינם כבר עמנו ובני משפחותיהם ייצגו אותם. מיכאל מאור שלנו היה במפגש זה ובמעמד יו"ר הכנסת ח"כ דליה איציק והשר לענייני גמלאים ח"כ רפי איתן, קיבל מיכה מאור תעודת הוקרה על השתתפותו במבצע.

מיכה מאור, אנחנו גאים בך.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות