חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

המחבל הגיע מפירצת נעלין

 

גדר ההפרדה במרחב מודיעין לא מתקדמת. למעשה ההיפך הוא שקורה: פסיקות הבג"ץ הביאו להפניית עשרות מיליוני שקלים לתיקוני תוואי. בינתיים הכול פרוץ. השבוע הגיע משם מחבל לפגע בבית דגן

 

פיגוע דקירה סוכל ביום ראשון אחה"צ בצומת בית דגן. המחבל, פלסטיני בן 29, תושב יריחו, חצה את מחסומי צה"ל ואת גדר ההפרדה במקום בו היא למעשה אינה קיימת- מחסום/מעבר נעלין שצמוד למודיעין עילית.

הגעתו של מפגע מיריחו שבבקעת הירדן, דרך מרחב מודיעין למרכז הארץ, לראשל"צ, מעידה יותר מכל על הבעייתיות שהולכת ומתפתחת במרחב ההפרדה של גוש מודיעין.

במרחב שבין חשמונאים לצפא, רוב גדר ההפרדה אינה קיימת למעשה, בודאי שלא עפ"י תקני הביטחון שצה"ל מעוניין בהם. רוב תקציב גדר ההפרדה יופנה בשנת התקציב 2008, לתיקונים ולשינויים בתוואי הגדר כפי שהנחה הבג"ץ בפסיקותיו האחרונות. רק חלק קטן מהתקציב שיישאר, ישמש לבניית גדר חדשה.

תקציב הגדר לשנת 2008 עומד על 250 מיליון שקלים. תיקוני התוואי המחויבים מפסיקות הבג"ץ, במודיעין עילית ובצופים (ליד קלקיליה) יעלו כ-150 מיליון שקלים.

נזכיר כאן כי בתחילת ספטמבר 2007, הנחה הבג"ץ את המדינה לפרק את תוואי גדר ההפרדה. באזורינו, מדובר בקטע באורך של 1.7 ק"מ שהוקם על אדמות הכפר בילעין. חלק מהגדר הזו, אגב, מקיף גם את משכונת מתתיהו מזרח שבמודיעין עילית. שכונה שממילא נמצאת בצרות לאחר שהבניה בה נעצרה, גם כן בהוראת הבג"ץ.

הגדר שהוקמה, עשתה שימוש ב- 260 דונמים מאדמות הכפר ובנוסף, כלאה 1,700 דונמים נוספים בינה לבין הקו הירוק. השופטים הורו למדינה לבחון אפשרות להקמתו של תוואי חלופי "שאיננו מבוסס על הגנה על שלב ב' של מתתיהו מזרח ושפגיעתו בתושבי בילעין תהיה קטנה יותר".

התוואי החלופי קשה לתכנון ולביצוע בשל המבנה הטופוגראפי של השטח שכולל בתוכו גם חצייתם של שני אפיקי נחל מצוקיים: נחל דולב ונחל מודיעים.

בינתיים נודע, כי בנוסף, מוגש בימים אלה בג"ץ נוסף בעניין הגדר. הפעם של הכפר צפא. לדעתם של גורמי בטחון בשטח מדובר בעתירה שנולדה כתוצאה מהצלחת בג"ץ בילעין. עתירה זו תעכב שוב את העבודות ואם תתקבל, יתכן וגם תקציב 2009 יופנה בחלקו לתיקונים שיידרשו.

התוצאה המיידית של המצב שנוצר, היא שגדר הפרדה ראויה ומבצעית, כפי שצה"ל היה רוצה לראות ולעבוד לארכה, לא תוקם במרחב מודיעין עילית בטווח הזמן הנראה לעין. המשמעות המיידית מכך היא שאיזור מודיעין צפוי להפוך לצוואר בקבוק שדרכו כל ארגון שירצה לפגע במרכז הארץ, בתוך שטחי הקו הירוק, ימצא באזור הזה את הפתרון האולטימטיבי למעבר.

הגעתו ביום ראשון, של מחבל מיריחו לראשון לציון, דרך איזור זה, רק מחזקת את הדברים.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות