חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

לטרון שוב על המפה

 

מובלעת לטרון ההיסטורית עולה שוב בדרישות הפלסטינאיות. דרישות שכבר עלו בעבר. והאם יש קשר בינן לבין כביש 431?

 

בסוף השבוע שעבר התייחס ראש הרשות הפלסטינאית, אבו-עלא לשיחות המתנהלות מול שרת החוץ הישראלית, ציפי ליבני. בין השאר עלה פעם נוספת השם לטרון, כאזור כבוש שיש להשיבו לפלסטינאים במסגרת ההסדר העתידי על קרקעות וגבולות.

"איך יכול להיות שישראל החזירה את סיני למצרים עד האינץ' האחרון, והתחייבה להחזיר את הגולן לסורים עד האינץ' האחרון, ונסוגה מלבנון עד האינץ' האחרון, ואפילו על חוות שבעה החיזבאללה לא מוכנים לוותר, וגם עם ירדן נחתם הסכם שלום שמבוסס על נסיגה עד האינץ' האחרון, ורק אנחנו, הפלסטינים, שבכלל לא השתתפנו במלחמת 67', רק אנחנו נשלם את מחיר המלחמה הזו מכיסנו, והכיס שלנו בכלל ריק". שאל אבו-עלא את קונדוליסה רייס.

למרות שלדעת האמריקאים הכנסת לטרון למו"מ היא לא יותר מאשר תרגיל טקטי. הם בהחלט מצדדים במסגרת השיחות כיום בקיומו של שטח הפקר או אם תרצו- מרחב חיץ, בין ישראל למדינה הפלסטינאית העתידית. כך או כך, משתמע שלטרון דווקא כן בתמונה. אפילו בראייה האמריקאית.

אין זו הפעם הראשונה בה עולה לטרון כמרחב מיקוח במו"מ בין ישראל לפלסטינאים. כך, בשנת 2002, לקראת תחילת העבודות על גדר ההפרדה, היה במערכת הבטחון מישהו שתכנן להעביר את הגדר כ-1500 מטר ממזרח לפארק קנדה. באותם הימים הכריז המנוח עראפת כי לא יהיה הסכם ללא החזרת מובלעת לטרון.

עובדתית, במערכת הביטחון התייחס מישהו ברצינות להכרזות הללו. משתלה פרטית שהתנהלה על גבעה קטנה לצד כביש 3, ממזרח לפארק קנדה, פונתה במהירות בצו הרחקה ודחפורים של משרד הביטחון החלו בהקמת מוצב צהל"י במקום.

בהמשך, בראשית שנת 2003, נסגר ע"י צה"ל, בצו אלוף, כביש מספר 3 , בקטע שבין מבוא חורון, דרך בית סירא לכביש 443, לתנועת כלי רכב ישראליים בטענה כי הכביש מסוכן לתנועת מכוניות ישראליות. בכך הונחה התשתית למימוש חציית עמק איילון ע"י גדר ההפרדה.

אילו התממשה תכנית זו, היציאה הדרומית ממודיעין, לכיוון כביש 3 וללטרון, הייתה עוברת כיום בשטח פלסטינאי שנמצא מעבר לגדר ההפרדה. הפרדוקס הוא שמי שמנע את מימושה היה דווקא ערפאת שראה בה דרך לגזילת שטחים פלסטינאים.

גדר ההפרדה הוקמה בסופו של דבר מזרחה יותר, בשוליים המזרחיים של עמק איילון. מימושה של תכנית קו הרכבת המהיר לירושלים, דרך עמק איילון, שכוללת גשר ענק ומינהור, בעלויות עתק, מקרבות את קיבועה של מובלעת לטרון ההיסטורית אל תוך שטחי ישראל בגבולות העתידיים, אם וכאשר יסומנו.

מבחינה פונקציונאלית, הדרך העיקרית והמיידית לחזק את מימוש המצב הזה כיום, היא באמצעות הפיכת צומת כביש 20 וכביש 3 (היציאה הדרומית ממודיעין) לצומת מרכזי. זאת ע"י סלילת כביש 20 והפיכתו לכביש דו-מסלולי ובהמשכו הרחבת כביש 3 עד צומת לטרון וכביש מספר 1 לכביש דו-מסלולי. הגברת הפעילות בקטע זה והפיכתו לצומת דרכים חיוני, הייתה מסייעת רבות.

דווקא סלילת כביש 431, מצומת יצחק רבין ועד למחלף שנבנה על כביש 1, מייצרת חלופה מועדפת לתושבי מודיעין. חלופה שתרחיק את תפיסת חיוניות צומת כביש 20- כביש 3, מלהיות משמעותית.

ובחשיבה קונספירטיבית, אולי זו הסיבה שכביש 431, בקטע שבין מודיעין לכביש 1, "נשכח" בעבר במהלך התכנונים. "שכחה" שבעבר הודה משרד השיכון בקיומה כסיבה לתחילת העבודות המאוחרת והמאוד לא סבירה. "שכחה" שגם מי שחושב שבגופים הלאומיים המתכננים יושבים חלמאים, לא יכול להסביר חלמאות בסדר גודל כזה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות