חיפוש

 

 
לדף הבית >>     מורשת >>

משלט 219

 

צריך הרבה דמיון כדי לאתר את שרידי משלט 219 שחבויים בין העצים ליד קברות המכבים. סיפורו הקשה של הקרב שבסיומו חוללו גופות ההרוגים צריך להזכיר לנו דווקא בימים אלו, שוב ושוב מי הם אויבנו

 

משלט 219 מוכר כיום יותר כאתר קבר שיח' ע'רבאווי, או קברות המכבים. לוחם אחד מתוך כ-70 לוחמים שהיו בקרב ההוא ב-24 בספטמבר 1948, עדיין חי. ישראל עדאקי. וכן אחת מהחובשות שהיו בכוח. מידי שנה בתחילת חודש ספטמבר - שבועיים לפני יום הכפורים, מתכנסות במקום משפחותיהם של נופלי הקרב על המשלט, חיילי גדוד 142 של חטיבת קרייתי.

הקרב על המשלט ששרידיו חבויים כיום בתוך חורשות האורן של יער בן-שמן, נערך ב-כ' באלול תש"ח, 24 בספטמבר 1948. גופותיהם של הנופלים נמצאו על ידי חבריהם ששבו וכבשו מחדש את המשלט מידי חיילי הלגיון הירדני וערביי הכפרים שחיללו אותם.

אחד מהם, שהגיע עם המשפחות וכמדי שנה סיפר את זיכרונותיו מאותו האירוע אמר: "לא יכולנו לעמוד מול המראה. חברי פרץ בבכי למראה הגופות. אני לא יכולתי לבכות, כי כך חונכתי."

רבים תהו מה היה הסיפור האמיתי סביב הקרבות על המשלט. החל בהופעתו הבודדת של מפקד הגדוד, דב נישרי, בטקס הזיכרון הראשון בו התנצל בפני המשפחות ומאז הדיר רגליו מהם. בשמועות על כך שהלוחמים נתפסו על ידי הלגיון בשל רשלנותם הם וחוסר ערנותם (עובדה שהופרכה מאוחר יותר) והחמור מכל ראשיהם הכרותים, תוך שאברי מינם הונחו בפיהם וגופותיהם המחוללות של 19מהנופלים, אשר נמצאו במקום עם כיבושו מחדש של המשלט זמן קצר אחר כך.

"מבלי לדעת אתם הגנתם על קברות המכבים", אמר זוהר ברעם באחת האזכרות הללו. משפחה נוספת שאימצה את הטקס והפכה אותו ליום הנצחה לבן משפחתם, היא משפחתו של יהודה רוזנפלד ממבוא מודיעין שהיה ממקימיה ונהרג בקרבות על חבל מודיעין.

תושבי מידיה יודעים היטב אל מי מצביעה האצבע המאשימה של המשפחות. אין פלא, לכן, שמצבת האבן עם שמות החללים הפכה מטרה מרכזית לניפוץ, פעם אחר פעם. רבים ממשתתפי הקרב הצביעו צפונה, אל עבר מידיה ותושביה כאחראים לדבר.

ב-1974 שוב עלה המקום לכותרות כאשר מפיקי הסרט חרבת חזע'ה בו תואר כפר ערבי המושמד בידי חיילי צה"ל, צולם בכפר מידיא, תוך שתושביו ותושבי הכפרים השכנים משמשים כניצבים. הנושא עלה בשאילתא בכנסת לשר החינוך לאחר מחאתם של משפחות החללים בקרב.

גם חסידי ברסלב הפכו את המקום לאתר התייחדות. "מתיתיהו כהן גדול" נכתב ונחרט על האדמה שבסמוך לקבר השייך. ושנה מאוחר יותר הקימו בתוכו מצבת אבן. מזה שנים מאמצים החסידים את המקום כאתר קדוש ומאמינים כי כאן נמצא קברו של מתיתיהו הכהן. באישון לילה הם מגיעים לכאן ועורכים תפילות וטכסי התייחדות.

לא עבר זמן רב וקבר השייך הוכנס לרשימת קברי הצדיקים שאליהם עולים רבים לרגל ומשתטחים בבקשותיהם ותפילותיהם, בדרכם צפונה אל קברי הצדיקים בצפת.

כ"ג נופלי משלט 219 היו אנשי הגדוד הדתי של חטיבת קרייתי. חלקם עזבו אחריהם משפחות ונשים בהריון והתגייסו למלחמה על הקמת המדינה. מעניין מה היו הם אומרים על גיוס חרדים ועל "מיתה באוהלה של תורה".

מוקדש למשפחות רגב וגולדווסר 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות