חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

ילדי ”שבטי ישראל” קולטים עליה מאתיופיה

 

בשנה האחרונה עלו לכותרות סיפורים קשים על קליטתם של עולי אתיופיה בכמה בתי ספר בארץ, דווקא במודיעין הפיקו את הלקחים וניסו לעשות את זה אחרת

 

מתחילת השנה קלט בית הספר הצומח ממ"ד תורני שבטי ישראל (לשעבר ממ"ד בוכמן), 18 ילדי כיתה א’ עולים חדשים מאתיופיה, שמגיעים למודיעין בהסעה מדי יום ממרכז הקליטה במבשרת שם הם מתגוררים עם משפחותיהם.

הילדים לומדים בכיתת אולפן מיוחדת בתוך בית הספר, ולמרות שבית הספר נתקל בלא מעט תקלות ומפגעים במעבר (הזמני אף הוא) לרחוב ראובן, מנהלת בית הספר, נאוה סלומון, התנדבה לקבל כיתת אולפן של עולי אתיופיה לבית הספר.

הנהגת הורי בית הספר שבטי ישראל, יחד עם הנהלת בית הספר, החליטה להעלות את משימת שילובם החברתי של העולים עם ילדי בית הספר לראש סדר העדיפויות.

"על אף שבית הספר שלנו הוא בית ספר צומח שקולט כ-150 ילדים חדשים מדי שנה במבנים זמניים, כבר בשנה הראשונה קלטנו למשך מספר חדשים כיתת אולפן של עולים מאתיופיה", אומרת מנהלת בית הספר, נאוה סלומון.

"לשמחתנו, על אף המעבר למקום זמני חדש בתחילת השנה נענינו לבקשה לקלוט כיתת עולים מאתיופיה גם השנה. חלק נכבד מהתלמידים שלנו הם עולים מארצות המערב והיות והאולפן העירוני מתארח אצלנו לא הייתה בעיה לארח עוד כתה. כשיש מקום בלב - יש גם מקום במבנה".

נועם מורגנשטיין, יו"ר הנהגת ההורים של בית הספר מוסיף: "אנחנו שמחים שבית הספר לקח על עצמו קליטה של כיתת עולי אתיופיה ורואים בקליטה החברתית של הילדים האלה משימה חינוכית ולאומית חשובה מאוד. זוהי אפשרות ליישום האידיאל שגלום בשם בית הספר- יחד שבטי ישראל."

"להורי וילדי בית הספר שלנו יש הזדמנות לקרב אותם וללמוד מהם על תרבותם ועל מנהגיהם לא פחות ממה שיש להם ללמוד מאיתנו. חשוב לנו שהילדים שלנו ירגישו שהם מכירים את העולים מאתיופיה היכרות עמוקה ומתוך כך תיווצר השתלבות אמיתית ואפשרות לקשר ארוך טווח".

כיתת האולפן ממבשרת מגיעה לבית הספר ממרכז הקליטה במבשרת בלווי מחנכת הכיתה, ללימודי אולפן בבית הספר. בנוסף ללימודים אלו, התלמידים משולבים בכל הפעילויות החברתיות והתרבותיות של בית הספר. שילוב חברתי ממוקד עם ילדי כיתות א’ של בית הספר נעשה על ידי הפסקות פעילות, פעילות של קבלת שבת משותפת, מסיבות יום הולדת, ושיעורים משותפים.

"חשוב לנו שילדי בית הספר יחשפו לתרבות של עולי אתיופיה", מספרת ליאנה רוטשטיין, המרכזת את הנושא מטעם הנהגת ההורים. "כשהעולים חגגו את "חג הסיגד" שהוא חג מיוחד של יהודי אתיופיה שנחגג 50 יום אחרי יום הכיפורים, בית הספר אירח נציג ממרכז הקליטה במבשרת שהגיע לבוש בגדים מסורתיים וסיפר לילדים על החג. זאת הייתה פעילות מרתקת שבעקבותיה הילדים רצו ללמוד עוד על התרבות המרתקת הזו".

לקראת חנוכה יזמו צוות המורים ומועצת התלמידים של בית הספר את פרויקט "שוק החסד" שבו נמכרו במחיר סמלי ספרים, משחקים, פרסים וממתקים אותם תרמו המורים ומשפחות בית הספר והקדישו את ההכנסות למימון פעילויות הקליטה החברתית של העולים מאתיופיה. בסיום הפרויקט נאספו 3,800 שקלים.

בעקבות הצלחת הפעילויות מתחילת השנה, החליטו הנהלת בית הספר, רכזת החינוך וחונכת הקבוצה ממרכז הקליטה בשיתוף הנהגת ההורים, לחגוג את חג החנוכה חגיגה כפולה, במודיעין ובמבשרת: "משפחות העולים השתתפו במסיבת החנוכה של כיתה א’ שנערכה אחר הצהריים בבית הספר", מספרת ליאנה רוטשטיין, "הילדים הופיעו יחד בפני ההורים בשירי חנוכה, ולאחר מכן התקיימה פעילות של משחק ויצירה."

"בפעילות השנייה התארחו משפחות מבית הספר במרכז הקליטה במבשרת ויחד הדלקנו נר שני, היה מרגש מאוד וכולנו, יחד עם הילדים, נהנינו מכל רגע. הילדים החלו לרקום קשרים חברתיים מעבר למסגרת בית הספר. אנשים יצאו עם ניצוץ בעיניים והרגשה חמה בלב ".

גם בית ספר אילן רמון פנה לממ"ד שבטי ישראל בבקשה לסייע לילדים עולי אתיופיה ותרם חבילות ממתקים עבור הילדים. בנוסף מתנ"ס מודיעין, שמפעיל חוגים בבית הספר אחר הצהריים, התנדב לצרף את ילדי האולפן לחוגים הללו ללא עלות. אכן מחמם את הלב לראות שותפים כה רבים בפעילות ברוכה זו.

"למרות כל העשייה עד כה, אנחנו, יחד עם בית הספר, עסוקים בתכנונים ובחשיבה כל הזמן כיצד לשלב את הילדים בצורה הכי טבעית, ואנחנו כל הזמן מנסים ללמוד ולהשתפר", אומרים נאווה סלומון ונועם מורגנשטיין.

"קליטת עליה היא אחת מהמשימות המרכזיות של בית הספר והקהילה ושמו מעיד על כך. אצלנו זה כמו בסרט "לול", עולים מארצות הברית ואנגליה שעלו לפני הקיץ לישראל כבר נחשבים ותיקים כשהם קולטים את ילדי העולים מאתיופיה. הנתינה הזאת עושה טוב לכולם".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות