חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

ומי לא שילם את חשבון המים?!

 

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה בנושא המים ברשויות המקומיות, מאזכר גם את מודיעין. עימותים בין העירייה לתאגיד המים, גביית כספים ללא מימושם 12 שנה, ועוד. בשורה התחתונה: בדו"ח לא נחשפו מעשים שאותם לא הכיר הציבור במודיעין עד כה

 

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה שעיסוקו: הטיפול במים ברשויות המקומיות במדינת ישראל, התפרסם ביום רביעי השבוע. עיריית מודיעין ותאגיד המים שלה, "מי מודיעין", נבדקו במספר תחומים. בשורה התחתונה, לא התגלו ליקויים "מרעישים". עם זאת, הערות מהותיות היו גם היו.

נתחיל בהתחלה: עיריית מודיעין, בדומה לרשויות רבות אחרות שחויבו על ידי המדינה להיכנס לפרויקט תיאגוד המים שלה, לא אהבה את הרעיון מלכתחילה. גם בסוף שנת 2008 מסתבר שבעיריית מודיעין היו מעדיפים לוותר על התאגיד, בעיקר בשל שיקולים כלכליים ואבדן הכנסות ממים.

עפ"י דו"ח המבקר ענתה עיריית מודיעין לשאלתו בעניין זה בספטמבר 2008 כי:" התאגידים גורמים לגירעון בתקציבי הרשויות המקומיות שכן ממועד הפעלתם "לא נכנסים הרווחים ממכירת המים לתקציב העירייה... העירייה לא יכולה לסבול ירידה דרסטית מיידית... בתקציבה השוטף".

אולם בחינת המבקר את נושא אובדן המים, מעלה כי כמות המים ש"הולכים לאיבוד" (פיצוצי צנרת ועוד), הולכים וקטנים מאז הקמת תאגידי המים. במודיעין, בשנת 2001 למעלה מ-12.4 אחוז מהמים שנרכשו על ידי העירייה, "נעלמו" מסיבות שונות. החל משנת 2003 (12.2% אבדן), מסתמנת מגמת ירידה קבועה. כאשר בשנת 2007 עמד ה"אבדן" של המים על 5.7 אחוז בלבד.

מהערות המבקר בנושא זה מסתבר כי הירידה החדה בגרף אובדן במים חלה לאחר ש"מי מודיעין" הסדירה תיקון מוני מים בגינות ציבוריות וכן בפעילותה מול הקבלנים הבונים בעיר. לאור זאת, ניתן להניח מהערה זו כי במשך כל השנים עד 2007 חלק ניכר מהמים ה"נעלמים", היו באתרי הבניה השונים בעיר. את המים הללו סבסדו למעשה תושבי העיר עצמם.

המבקר מדווח על גביית כספים אותה ביצעה העירייה במשך 12 שנה מבלי לממש את הסיבה לאותה הגבייה: " מאז אכלוסה של העיר מודיעין ולאחר איחודה עם מכבים-רעות גבתה העירייה אגרת מונה שחלק ממנה יועד להתקנת מערכת קריאה מרחוק של מוני מים (להלן - מערכת הקר"מ). בשנת 2005, לקראת הקמת התאגיד, חתמה עמו העירייה הסכם העברת נכסים, ולפיו היא התחייבה להקים את מערכת הקר"מ, אולם הקמתה החלה רק בסוף מאי 2008, כ-12 שנים לאחר שהחלה את גביית האגרה".

מנתוני מבקר המדינה, "האגרה נגבתה מ-16,601 בתי אב והכניסה כ-16 מיליון ₪. מהם הושקעו כ-9 מיליון ש"ח ברכישת מדי מים רגילים, התקנתם ותחזוקתם, וכן ב"תכנון מים, יעוץ ופיקוח", כהגדרת העירייה. כ-7.4 מיליון ש"ח נותרו לפרויקט הקר"מ ונרשמו בתקציב הבלתי רגיל".

מאז הקמתו של תאגיד מי מודיעין, בינואר 2006 ועד סוף 2007 גבה התאגיד עוד 1.69 מיליון שקל אגרה בגין יותר מ-1,200 מונים מסוגים שונים. עוד מסתבר מהדו"ח כי במהלך השנים 2007 ו-2008 ניטש ויכוח בין העירייה לבין התאגיד על העברת זכויות על המונים מהעירייה לתאגיד. המחלוקת הייתה אחת הסיבות לעיכוב בהתחלת העבודות.

בסופו של המהלך הוסכם בין הצדדים כי העירייה בעצמה תתקין את המונים לצרכנים שהיא התחייבה להם. ביצוע הפרויקט החל באמצע שנת 2008 ולפי הערכות התאגיד והעירייה הוא אמור להסתיים לקראת סוף אותה שנה. המבקר מעיר לעיריית מודיעין על כך ואומר כי," מדובר בפרק זמן ארוך מאוד ולא-סביר".

ממצא נוסף עליו מעיר המבקר קשור לדרך התנהלותה הכספית של עיריית מודיעין מול תאגיד המים שלה: "נמצא כי במהלך השנים 2007 ו-2008, עקב מחלוקת כספית עם התאגיד עיכבה העירייה את תשלום חשבונות המים לתאגיד, שהגיעו לעתים לכמה מיליוני ש"ח. רק ביולי 2008 יושבה המחלוקת, הודות להתערבותו הנמרצת של הממונה. משרד מבקר המדינה מציין לטובה את התערבותו של הממונה ליישוב הסוגיה". מעניין מה היה קורה לתושב מן השורה שלא היה משלם במשך שנה את חובו ל"מי מודיעין", או לעיריית מודיעין.

לבסוף מזכיר המבקר את פרשיית התחברותה הבלתי חוקית של מועצת מודיעין עילית לביוב של מודיעין מכבים רעות. עפ"י הדו"ח, "נמצא כי עיריית מודיעין-עילית, שבשטח שיפוטה גרים כ-34,500 תושבים, חיברה ביוני 2008, ללא הסכמת התאגיד, את מערכת הביוב שלה למערכת הביוב של העיר מודיעין-מכבים-רעות כדי להזרים דרכה את שפכיה לאיגוד ערים איילון (להלן - מט"ש איילון).

באוגוסט 2008, מזכיר המבקר, דחה בית המשפט המחוזי ערעור שהגישה עיריית מודיעין עלית על חובתה להתנתק מהחיבור הפיראטי, ופסק שעליה לבצע את הניתוק לא יאוחר מ-25.8.08. אולם זו לא התנתקה בטענה כי :" מאז הקמתה לא נמצא "פתרון ביוב עצמאי והנזק הסביבתי היה בלתי נסבל".

למעשה, טענה מועצת מודיעין עילית כי אינה מבצעת את הוראת בית המשפט משיקולים סביבתיים שלדעתה חמורים יותר מאי ביצוע פסק דין של בית משפט במדינת ישראל..... ולמען פרנסי מודיעין עילית רק נוסיף לשם הבהרה: "ובימים ההם אין מלך בישראל. איש הישר בעיניו יעשה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות