חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

מסתבר: בטיחות תושבי מודיעין כלל לא נבחנה

 

בדיון שהתקיים הבוקר והסתיים לפני כשעה, בוועדת הכלכלה בכנסת על נתיב הנחיתה החדש שעובר מעל מודיעין, התברר כי נפח הטיסות צפוי להיות כ-600 טיסות בחודש. וכן כי הבחירה בנתיב הייתה בעצם פשרה מקצועית וכי נבחנה רק בטיחות הטיסה וללא בטיחות תושבי מודיעין. רש"ת מסרבת לקבל את החלופה המוצעת ע"י העירייה ואם לא יוחלט אחרת הדיון בנושא בבג"ץ יתקיים מחרתיים (רביעי) כמתוכנן

 

לפני שעה קלה (11.40) הסתיים בועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), דיון בנושא נתיב הנחיתה המתוכנן של מטוסים בנתב"ג מעל העיר מודיעין.

בדיון נטלו חלק, מלבד חברי הועדה, גם ראש העיר חיים ביבס, נציגי העירייה שעסקו בתכנון והצעת הנתיבים החלופיים, מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, ונציגי רשות התעופה האזרחית בהם סמנכ"ל המבצעים, אודי בר-עוז. יצויין כי לא הגיעה כלל נציגות של משרד התחבורה.

במהלך הדיון עלו בבירור הפערים הקיימים בין תפיסתן של רשויות התעופה, לבין עיריית מודיעין ועתה, בעקבות הדיון, גם דעת רוב חברי וועדת הכלכלה של הכנסת.

מהדברים שנאמרו והוצגו על ידי מומחי התעופה של הרשות, עולה כי בחירת מסלול הנחיתה החדש בוצע ללא שיתוף של עיריית מודיעין או נציגי ציבור אחרים. עוד מתברר כי גם הנתיב שנבחר, הינו אילוץ לתכנית המקורית אותה רצו לקיים. עוד התברר כי ונאמר במפורש בדיון, כי תכנון הטארמינל החדש בנתב"ג (טרמינל 3) בוצע בעדיפות ראשונה על פני תכנון כולל ובו היבטים בטיחותיים ונתיבי טיסה ונחיתה.

מסתבר מהדברים כי בחירת מכשור הנחיתה החדשה (ILS) שנרכש בכסף רב, ושמוצג כבחירה האולטימטיבית, התקבלה כפתרון חלופי, כתוצאה מאילוצים, לשיטה אותה רצו באמת לממש ועליה הומלץ ע"י מומחי תעופה בינ"ל- שיטת ה-DLA. "לא היתה לנו ברירה אחרת, הדרך הנבחרת התבררה כבעייתית ולכן עשינו שינויים לתכנון שנדרש" (קובי מור). בעניין זה העיר ח"כ לוין (ליכוד), "בכלל נכנסתם לפרויקט וקניתם בכסף רב מערכת ייעודית עוד לפני שסיימתם את הניסויים".

עוד התברר כי השיטה שנבחרה אינה השיטה היחידה הקיימת כיום לנחיתות מכשירים בשדות תעופה אזרחיים בעולם, וכי למעשה קיימת לפחות שיטה בינלאומית נוספת, שמשום מה העדיפו לדחותה.

לדברי קובי מור: "החלופות שהציעה עיריית מודיעין אינן טובות לנו- ובדקנו אותן". אולם משאלות הנוכחים בדיון התברר כי הבדיקה הייתה בדיקה פנימית ולא מקצועית-בלתי תלוייה. הצעתה החלופית של עיריית מודיעין היתה לקצר את נקודת הפניה של המטוסים הנוחתים בכ-1000 מטרים ולבצע את הפניה מעל איזור התעסוקה והתעשיה של העיר ולא מעל השטח המאוכלס.

נושא שעלה בקצרה ונדחה מ"טעמי בטחון" הוא הרלוונטיות של טיעוני הבטיחות לטיסה מעל שטחי הרשות הפלסטינאית כתפיסה עקרונית וכתנאי שלא ניתן לשינוי. מהמעט שעלה, מתברר כי אין לכך שום רלוונטיות וכי הטיעונים בנושא זה שעלו בעבר כ"אילוץ לבחירת הנתיב" אינם נכונים ואינם רלוונטיים.

ראש העיר חיים ביבס התמקד בדבריו בשני נושאים עיקריים: האחד, דרך ההתנהלות התכנונית של רשויות התעופה ללא יידוע העיר מודיעין על כך, "בניגוד לכל הכללים המתחייבים משינויים תכנוניים לתמ"א" (תכנית המתאר הארצית).

בנוסף, לא חסך ביבס את שבטו גם מהמשרד לאיכות הסביבה שמעדיף "למלא פיו מים ולשמור על שקט פתאומי", זאת למרות שבדיקות שביצע המשרד נמצאו רמות רעש חריגות. עובדה עליה, אגב, חולק מנכ"ל רשות שדות התעופה שטען בסיום דבריו כי "שמנו מוניטורים בעיר מודיעין- אין חריגות ברעש".

שנית, ראש העיר ביבס, טען כי בעצם כל הבחינות שבוצעו היו תחת תפיסת הבטיחות התעופתית בלבד. בטיחותם של תושבי העיר שלמטה, מתחת לנתיב הטיסה, כלל לא נבחנה. "תפקידי הוא קודם כל לבדוק את בטיחות התושבים בעיר מודיעין". "רק לפני שבוע הוצג תסקיר הבטיחות שבוצע בחופזה", אמר עוד ביבס בעניין זה.

ח"כ פרץ הציע לדחות את הדיון בבג"ץ שאמור להתקיים ביום רביעי הקרוב, והציע: "שהדיון יתקיים על ידי צוות מומחים בלתי תלוי- מקצועי". עוד אמר ח"כ פרץף"צוות הבדיקה שבחן את החלופות הוא פנימי של המשרד ויש בכך משום פגם. עליך לתת לאדם או גוף חיצוני בלתי תלוי לבחון ולהמליץ".

גם הערותיהם של שאר חברי הוועדה ובהם, ח"כ אורי אורבך, ח"כ כרמל שאמה, ח"כ דנון, חבר הכנסת ישראל חסון ואחרים, נטו לקבל את הצעתו של ח"כ פרץ ולהעביר את הדיון לבחינה מקצועית בלת תלוייה, ודחיית הדיון בבג"ץ ביום רביעי הקרוב. אולם קובי מור דחה בתקיפות את הדברים בסיכום דבריו ואמר:" אני לא מתכוון לדחות את הבג"ץ. כל דחייה של התהליך מוסיפה זמן של סיכון ממשי".

על כך העיר ח"כ פרץ ואמר: "אל תהמר על כך שבבג"ץ תקבל יותר זמן מאשר עם הוועדה שעליה המלצנו. לא היה מזיק פחות דרמטיות. החודש חדשיים האלה הם לא באמת קריטיים. בסוף תבין שמה שאנחנו הצענו היה טוב יותר. מציע לך לא להכריז עכשיו על החלטה ולקחת זמן לחשוב".

יצויין כי במהלך הדיון בלטו הערות הפתיחה ה"רומזות" הן של מנכ"ל רשות שדות התעופה והן של נציגי רשות התעופה האזרחית, כלפי ראש העיר ביבס, הנוסח:"חבל שכבוד ראש העיר משתמש בעובדות לא נכונות" (מיכאל אברהמי- רשת"א), או "כל מה שנאמר בדיון הזה הוא לא נכון!" (אודי בר-עוז סמנכ"ל מבצעים רשת"א), או "היו מעט אי דיוקים בדברי ראש העיר" (קבי מור רש"ת). הערות אלו פתחו למעשה ברמיזות ברורות ביחס לאמינות הצגת הנושאים ע"י ראש העיר ביבס.

סיכום ועדת הכלכלה של הכנסת קורא ללכת לוועדה מקצועית בלתי תלוייה, לבחון מכלול בטיחות רחב יותר ולקבל בסופו של דבר החלטה מאוזנת יותר בנושא נתיב הנחיתה הבטוח לנתב"ג.

חשוב לציין כי חלק ניכר ממשתתפי הדיון בכנסת, הן בקרב חברי הכנסת, הן בקרב נציגי רשויות התעופה ובודאי נציגי העיר מודיעין, הם תושבי מודיעין-מכבים-רעות. "אין ספק שאי נוחות לתושבי מודיעין- תתקיים" אמר מנכ"ל רש"ת, קובי מור.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות