חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תקלת זיהום המים במודיעין. עכשיו הלקחים

 

תחקיר ראשוני של "מי מודיעין" העלה מסקנות ביחס לדרכי ההתנהלות בתקלת זיהום המים שנמשכה כל סוף ותחילת השבוע שעבר. המסקנות לא העלו משהו של ממש שלא ידענו. בשורה התחתונה, העסק עבד לא טוב, ויש לתקן נהלי חירום שונים. הפעם זה נגמר "רק" בכמה כאבי בטן ושלשולים קלים    

 

"מי מודיעין" הודיעה אמש על סיום "תחקיר ראשוני" אותו בצעה בעניין דרך ההתנהלות במודיעין במהלך תקלת המים המזוהמים בסוף השבוע שעבר.

עפ"י הודעת התאגיד, "התחקיר מתבצע בשיתוף עם מנהל האגף לביטחון מים וחירום במינהל למשק המים ברשויות המקומיות במשרד הפנים". כזכור, על פי הידוע היום, מקור הזיהום היה בעלייה חריגה ומסוכנת של חיידקי קולי מעבר לתקן המותר, במי קידוחים של חברת "מקורות" (אגב- למה???!).

הממצאים העיקריות שעלו בהודעת התאגיד מהתחקיר היו, ראשית- המשרדים האחראים אשמים: "בתאגיד ובעירייה הושמעה ביקורת על כך שהמידע באשר למקור הזיהום, אופן התפשטותו והדרכים להתמודד עמו, לא הועבר ע"י המשרדים האחראים על כך לעירייה ולתאגיד באופן מפורט בזמן אמת, ולכן לא היה בידי התאגיד והעירייה להעביר מידע זה לתושבים, כפי שהיה ראוי".

שנית גם במי מודיעין לא הכל היה בסדר אבל "במידה מסוימת" בלבד:"השימוש במערכת "טלאול" להודעות טלפוניות לתושבים זקוק לשיפור". ומה זה "זקוק לשיפור?:" כ- 4000 מספרי טלפון לא היו זמינים או שלא היו נכונים" שלא לדבר על כך, שמהמסקנות משתמע, שלא ניתן במערכת לעשות שימוש ברשת הסלולרית. ס.מ.ס קצר יכול היה לפתור הרבה בעיות. ובלשון אחרת, כרבע מצרכני המים במודיעין אינם מעודכנים כראוי במערכת הטלפוניה הנייחת של התאגיד. ובעניין הסלולרית- כבר אמרנו.

ולעניין המסקנות האופרטיביות: ראשית, בתאגיד מצאו בכל זאת משהו חיובי ב"מס הבצורת". עפ"י ההודעה, "אוסף כיום התאגיד טפסים מהתושבים לעדכון מספר נפשות החיות ביחידת דיור, במסגרת דרישות החוק להיטל צריכה עודפת. התאגיד ישתמש בנתונים שנאספים כדי לטייב את בסיס נתוני מספרי הטלפון הקיים. כמו כן בוחן התאגיד אפשרות להודעות טלפוניות גם לטלפונים ניידים ולא רק לקווים נייחים".

כמו כן, "העירייה ותאגיד המים יערכו תרגיל משותף להיערכות בעת חירום לחלוקת מים לתושבים, למקרה שנידרש לכך בעתיד. תרגיל שכזה נערך בשנה האחרונה בתאגיד בתוצאות טובות מאוד וכעת יערך גם עם כל עובדי העירייה הרלוונטיים".

בנוסף, "האגף לביטחון מים וחירום במשרד הפנים פועל מול משרד הבריאות כדי לבחון את הדרכים להפקת לקחים מההתנהלות במקרה זה, לעתיד. התאגיד העביר לאגף שאלות של תושבים באשר לשימוש במים, שעלו במקרה זה, למתן תשובות בכתב עבורן ע"י משרד הבריאות, כדי שלתאגיד יהיה בעתיד מידע זה בשימוש זמין, למענה לתושבים". ובלשוננו: הם, המשרדים הממשלתיים, אחראים. הם צריכים להפיק לקחים. אנחנו רק עוזרים להם בכך....

ודווקא במשפט האחרון, יש לקח של ממש:"תוגדרנה דרכים ברורות להודעה לתושבים על משבר מים גם בשבתות ובחגים, כדי למנוע כל אי בהירות בנושא". וואללה, שאפו!

דעה אישית: אין ספק שכל ההתנהלות המוסדית (ובכלל זה גם הממשלתית וגם המקומית), הייתה תקולה לאורך רוב מהלך ארוע המים בסוף השבוע. משום מה, באמצעי התקשורת הארציים הוצנע המידע באופן בלתי מוסבר דיו.

מערך האינטרנט המוסדי, בעיקר זה של עיריית מודיעין ו"מי מודיעין" לא עשה את המצופה ממנו ולא ניצל את יתרונו היחסי- העברת מידע לציבור בזמן אמיתי. טענת "שבת" אינה קבילה במקרה הזה.

הודעת "מי מודיעין" שמאשימה ומצביעה קודם כל על הרשויות הממשלתיות, גם אם היא נכונה, אינה רלוונטית: בתחקיר פנימי אינך בודק מה לא היה בסדר אצל האחרים. עליך לבדוק ולהסיק מסקנות ביחס לעצמך! הנחת היסוד הטמונה בחשיבה שכזו היא שממילא היכולת לשנות ולהשפיע על מה שאינו באחריותך, מוגבלת ביותר. קודם כל, "עשה לביתך".

גם עיריית מודיעין עצמה, לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה בכל הקשור להתנהלות הזו: דווקא עיריית מודיעין, שיש לה אתר אינטרנט שעפ"י "גוגל", זהו אתר נצפה במידה נרחבת, דאגה, באמצעות דובר העירייה, בזמן אמיתי, ביום שישי בערב, (וטוב שעשתה כך), לפנות לאתרי אינטרנט מקומיים בבקשה לפרסם את המידע לציבור. אבל אתרה שלה- לא עודכן! אולי הגיע הזמן לבחון מדוע? ולהסיק גם שם מסקנות אופרטיביות.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות