חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

צו הארנונה 2010-מראה של סדר העדיפויות העירוני במודיעין

 

איך תיראה הארנונה במודיעין ב-2010? הוזלה והקלה בתשלום לשטחים "משניים" לתושבים, מחירי עידוד לאזורי התעסוקה והמלאכה שמחוץ לשטחי המגורים, ומחירים ללא שינוי לסוחרים שבמרכזים המסחריים בתוך העיר. צו הארנונה החדש הוא ראי של סדר העדיפויות העירוני במודיעין המובל ע"י ראש העיר, חיים ביבס

 

בישיבה מיוחדת, שלא מן המניין, אישרה אתמול ד’, בערב מליאת מועצת העיר מודיעין את צו הארנונה לשנת 2010. שני נושאים מרכזיים קדמו לאישור זה והם: התקציב השוטף של העירייה לשנת 2010, ותקציבי הפיתוח העירוניים לשנת 2010.

ונתחיל דווקא מהסוף: כל שלושת הנושאים אושרו! כאשר, צו הארנונה, אושר פה אחד, ללא מתנגדים. לשני הנושאים האחרים- תקציב שוטף ותקציב הפיתוח היו שני מתנגדים, דני רוזנפלד ויצחקי חן, שניהם נציגי סיעת "יחד" החברים בקואליציה. שני האחרים, המשלימים את הקואליציה עם מכבים-רעות- שלמה פזי מסיעת מו"ר- תמך בכל התקציבים, וחנן ברנשטיין- לא נכח בישיבה כלל.

לא נתאר כאן את הישיבה שארכה כ-4 שעות וכללה בעיקר הרצאות ארוכות בעלות תוכן ואופי של מסע בחירות. להלן מספר מספרים חשובים לציבור ומשמעותם:

ככלל צו הארנונה לשנת 2010 זהה ברוב סעיפיו לזה של השנה החולפת-2009. זאת למעט הוזלה משמעותית בתשלומי הארנונה עבור שטחים שאינם "שטחי מגורים עיקריים" ובכלל זה- מקלט, ממ"ד, מחסן, חנייה מקורה לרכב, סככה ופרגולה בבניין מגורים שאינו צמוד קרקע. עד כה הייתה הארנונה לשטחים אלה 39.04 לכל מ"ר, ומהשנה הבאה- 19.52₪ למ"ר. הוזלה של 50% !!

הוזלה זהה כמעט לחלוטין, אף היא של קרוב ל- 50% תחול על אותם השטחים גם בדירות צמודות קרקע: בעבר-41.76 ₪ למ"ר, ומעתה- 20.88 ₪ למ"ר. מדובר במחירים המתייחסים לשטחים מקורים בדירות שגודלן עד 170 מ"ר. בדירות גדולות יותר המחיר ישתנה (גבוה יותר) לכל מ"ר ויגיע עד 52 ₪ לכל מ"ר לאלו ששטחן 201-300 מ"ר.

שינויים נוספים שחלו בצו הארנונה החדש (2010) ואושרו אמש: חברת החשמל תיאלץ לשלם גם עבור שטחי חדרי הטרנספורמציה שלה. מסתבר כי עד כה הייתה חברת החשמל פטורה מתשלומי ארנונה לשטחים אלו. כאמור, הפטור בוטל. מדובר בסכום של 149.49 ₪ לכל מטר מרובע. במודיעין עשרות חדרים כאלה שגודלם הממוצע כ-10-15 מ"ר כל אחד.

לעומת חברת החשמל, דווקא הבנקים וחברות הביטוח שמחזיקים סניפים מרכזיים במודיעין, זכו להקלה בארנונה. כך, פוצלה הארנונה והופחתה משמעותית באמצעות שינוי בהגדרות שטחי השימוש של הסניפים: בעוד שבעבר שילמו הסניפים מחיר אחיד של 1163.12 ₪ לכל מ"ר. הרי שמעתה יישאר מחיר זה רק עבור מה שמוגדר "סניף". שטח שמשמש לצרכי "משרדי הנהלה של בנק" או "ארכיון של בנק" זכה למחיר מוזל-חדש של 389.0 ₪ לכל מ"ר. המשמעות היא הוזלה של כ-שני שליש מחיר עבור השטחים הללו.

גם מכוני כושר, אולמות ספורט ודומיהם, זכו להנחה וקיצוץ נכבדים בתשלומי הארנונה אותם ישלמו, זאת בתנאי שהם ממוקמים במבנה שאינו משמש למגורים ושרובם (80%) מתחת לגובה פני הקרקע והכניסה אליהם נפרדת. אלו ישלמו בשנה הבאה בדיוק חצי !! מתשלומי הארנונה ששילמו עד כה: 80.14 ₪ למ"ר, במקום 160.28 ₪. לא נותר אלא לבחון מי המרוויחים העיקריים מכך...

חניוני הרכב המקורים קיבלו סיעוף נוסף המקל במודיעין לפחות, בעיקר על קניון "עזריאלי": כך, בעבר שילמו 56.30 ₪ לכל מ"ר בלי הבדל מהו גודלו של החניון. מעתה, התשלום יהיה זהה עד לחניון ששטחו 4000 מ"ר. אולם ככל שהשטח עולה, המחיר יורד. מ-4001 מ"ר ועד 15,000 מ"ר המחיר יהיה 28.15 ₪ למ"ר ומעל זה, 16.89 ₪ לכל מ"ר.

עוד מקורות מעניינים שאיתרו בעירייה לכסף זמין באמצעות ארנונה, כוללים איחוד הגדרות שונות של שימושי קרקע כ"חקלאית". מסתבר שבשטחיה המוניציפאליים של מודיעין קיימים גם שטחים חקלאיים בשימושים שונים כגון שטחי מרעה לפרות ואפילו גידולי שלחין (עמק החמניות שבין רעות למכבים-למשל). המחיר למ"ר שטח חקלאי יהיה מעתה אחיד- 0.03 ₪. או בשפה אחרת- 3 אגורות למ"ר.

גם סוחרי העיר זכו לתשומת לב מיוחדת. הדגש העיקרי נמצא במיקום בתי המסחר. הכי הרבה ישלמו הסוחרים שממוקמים במרכזים המסחריים שבעיר: עד 120 מ"ר 252.78 ₪ למ"ר ו-322.95 ₪ לכל מ"ר נוסף. בתי קפה, מזנונים ומסעדות-284.07 ₪ לכל מ"ר. משרדים ושירותים: 260.44 ש"ח למ"ר. שירותים רפואיים שאינם קופ"ח: 260.44 ₪ למ"ר. מעברים ושטחי שירות שאינם משמשים את הציבור: 126.39 ₪ לכל מ"ר עד 3000 מ"ר ראשונים. אח"כ 57.17 ₪ לכל מ"ר נוסף. זה המקום לציין כי בעניין זה, למרות ההפרדה הטכנית במסמכים בין שטחים במע"ר לשטחים בעיר, אין הבדל מהותי בגובה הארנונה בין המקומות השונים.

לעומתם, שטחי תעשיה, מלאכה, מכללה מקצועית ותקשורת זוכים לתעריפי עידוד מובהקים באזור התעסוקה: החל מ-96.06 למ"ר עד 100 מ"ר ראשונים וכלה ב-47.44 ₪ לכל מ"ר נוסף כאשר גודלם מעל 2500 מ"ר.

לסכום המוזל הזה- 47.44 ₪ למ"ר, זוכים גם מבני תעשייה, מלאכה, מכללה מקצועית ותקשורת ששטחם לא יקטן מ-10,000 מ"ר. החל מהמ"ר הראשון!

בתי הקפה המזנונים, המסעדות ובתי המסחר(!) באזור התעסוקה ישלמו הרבה פחות מחצי ארנונה ממקביליהם בשאר העיר מודיעין: 106.74 ₪ למ"ר עד 100 מ"ר ראשונים. חריגים לכך יהיו בתי הקפה והמסעדות בשטחי המסחר והאחסנה החדשים שנבנים בימים אלו ליד כביש "שדרת הרכס" בין תחנת הדלק פז לליגד. (שטחים 500-503). שם הם ישלמו 30% יותר ממקביליהם ב"ליגד" למשל- 160.56 ₪ למ"ר. אולם מחיר זה עדיין זול משמעותית מזה שמשלמים מקביליהם במרכזים המסחריים שבתוך העיר.

"מועדוני בילוי לנוער עד גיל 18"- כהגדרתם, ישלמו 57.17 ₪ לכל מ"ר (יש כאלה שאינם מוחזקים בידי המתנ"ס??!!). ואולמות ארועים, פאבים ומועדונים שעד 300 מ"ר ישלמו ארנונה של 144.5 ₪ לכל מ"ר. ו-108.37 ₪ לכל מ"ר נוסף.

ומה היא משמעותם של המחירים הללו? לתושבי העיר, הקלה מסויימת בתשלומים על שטחים שאינם עיקריים (פרגולות וכו’). ולאחרים, בעיקר מימוש מדיניות העידוד של העירייה באמצעות מחירים שיוצרים דיפרנציאציה בין שטחי המסחר והשירותים עפ"י מיקומם. הבדלים המעודדים פתיחת עסקים באזורי התעסוקה והתעשייה. כמו גם מתן "צ’ופר" להנהלת קניון "עזריאלי", בצורת הקלה במחירי הארנונה לחנייה. וכמובן, עם זאת, לא ניתן להימנע מהשאלה המתבקשת: האם מדיניותה של עיריית מודיעין היא לרוקן את המרכזים המסחריים בתוך העיר ולהעדיפם במרכזים החיצוניים? לפחות לסוחרים במרכזים המסחריים השונים בתוך מודיעין, אין בצו הארנונה החדש של שנת 2010, בשורות טובות של ממש.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות