חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

סופי-שמים נקיים במודיעין, לא! וכן-חלקית

 

תמומש תכנית נחיתת המכשירים בנתב"ג (L.D.A)- שמשמעותה הנמכת מטוסים לנחיתה בנתב"ג מעל שמי מודיעין, החל מעוד כחודש וחצי באופן סופי ורשמי! האם נכשלנו במאבק נגד הנחיתות? כן! באמירה מוחלטת. לא! כשבודקים את האפשרויות הריאליות האחרות

 

 

בעדכון לעיתונות שנערך הבוקר (ג’) ע"י ראש העיר מודיעין חיים ביבס יחד עם מחזיק תיק התחבורה וסגן ראש העיר חנן ברנשטיין, בנושא נחיתות מטוסים בנתיב הנחיתה בנתב"ג שחולף מעל שמי העיר מודיעין, אמר ביבס כי בתום תקופת האישור והכנסת נתיב הנחיתה (שחולף מעל שמי העיר מודיעין), ע"י רשות התעופה האזרחית, כהליך מאושר ורשמי, יחלו להתבצע נחיתות המכשירים (L.D.A) באופן שוטף. עפ"י ההערכה מדובר בסד"ג של כ-40 עד 50 יום עד לתחילת למימוש התכנית.

בכך מגיע לסיומו (הזמני) הליך ביצוע תכנית משרד התחבורה למימוש שיפור הבטיחות בנחיתות מטוסים בנתב"ג. הליך שהחל בחשאיות מוזרה, נמשך בחשיפה אקראית של הנתונים ע"י תושב העיר, סירוב הרשויות להידבר באופן מוחלט עם נציגי העיר מודיעין ובכלל זה רשות העיר, מאבק ציבורי ופניה לבג"צ, ושינוי מגמה בהתנהגות הרשויות שנוצר בעיקר בהנחית בית המשפט שחייב אותן להיכנס להליך של הידברות עם עיריית מודיעין.

במהלך תקופה זו שנמשכה כ-8 חודשים, נבחנו שלוש חלופות לתכנית המקורית בנסיון לסלק לחלוטין או למזער את נזקי הרעש והסכנה שבנתיב הנחיתה מעל העיר. בתוכן עמדה גם חלופתה של עיריית מודיעין שהציעה לקצר את מרחב הפניה של המטוסים ולהעבירו אל מעל יערות בן שמן ואזור התעשיה של מודיעין, חלופה שבסופו של דבר נפסלה ע"י רת"א.

כאמור, התכנית בכללה לא בוטלה ואמורה להתממש בימים הקרובים. עם זאת, נזקיה הפוטנציאליים מוזערו במהלך תקופת המאבק בה: ראשית, גובה הטיסה בשמי מודיעין הועלה מ-2200 רגל ל-3500 רגל. שנית, בהנחיות שיועברו לטייסים חל איסור מוחלט על פתיחת גלגלים מעל שמי העיר, פעולה שתחליש את הרעש הכולל אותו מייצר המטוס מעל מודיעין. שלישית, מתקני ניטור רעש שהוצבו למדידת עצמת הרעש של המטוסים הנוחתים הראו שאין חריגה מתקני הרעש המותרים ע"י המשרד לאיכות הסביבה (רעש המקביל לתנועת כלי רכב בכביש הסמוך כ-10-20 מטרים מבית מגורים).

עוד הושג, שינוי בסדר העדיפויות לסוג הנחיתות בנתב"ג, שינתן ע"י מגדל הפיקוח בהנחיותיו למטוסים המגיעים לנחיתה: נחיתת המכשירים תתועדף כאופציה השלישית והאחרונה, בניגוד למה שהומלץ עד כה, להפיכתה לעדיפות הראשונה.

המשמעות הנובעת מכך היא כי כמות הנחיתות שיחלפו מעל שמי מודיעין תצטמצם משמעותית ומוערכת כיום לכ-5-10 טיסות ביום בממוצע, במקום כ-30 שתוכננו בעבר. יש לציין כי עפ"י תכניות רשות שדות התעופה, השימוש בתכנית נחיתת המכשירים מעל שמי מודיעין, היא זמנית. עפ"י התכניות, בסוף 2011 צפויות להסתיים העבודות לשיפוץ ושיקום מסלולי נתב"ג, והנחיתות ישובו להיות במסלולים המקורים (צפונה ודרומה). בנוסף, נראה שעוד קודם לתאריך המתוכנן לסיום העבודות על המסלולים בנתב"ג, יופסקו הנחיתות בשמי מודיעין בשל הצורך "לחרוש" ולחפור חלק ממסלול 30 (המסלול המשמש לנחיתה מעל מודיעין מ.ב.), כחלק מעבודות השיפוץ, עובדה שממילא לא תאפשר, לכשתקרה, נחיתות על מסלול זה.

ביבס:"אני מצטער שלא הצלחנו לבטל לחלוטין את התכנית לנחות בשמי העיר. עם זאתהגענו למספר הישגים לא מבוטלים ומשמעותיים במזעור הנזק הפוטנציאלי.אני יכול לומר בלב שלם לכל תושבי העיר שמיצינו עד תום את ההליכים החוקיים והאפשריים במהלך המאבק. אם יש מישהו עם רעיון ראוי ורציני שחושב שלא בוצע, אני פתוח לשמוע. רק אל תציעו לייבא להקת חסידות שתרחף בשמי העיר, והיתה כבר הצעה כזו..."

לדעתו של חיים ביבס, למרות שלכאורה הפור נפל, לא הסתיימה העבודה: עכשיו צריך יהיה להקים צוות פנימי שיוודא את אכיפת ההנחיות של רשות התעופה לטייסים ולחברות התעופה, ולראות שינקטו סנקציות משמעותיות ומרתיעות נגד החברות שלא יעמדו בהנחיות.

הנחמה שנותרה לתושבי העיר מודיעין היא, כי מדובר בנתיב קבוע שיהיה כזה רק עד סוף שנת 2011... לפחות עפ"י התכנון. נקווה שהתכנון הפעם לא יראה בלוחות הזמנים שלו דומה לתכנון נתב"ג 2000... אח"כ יוותר הנתיב הזה כנתיב לעיתות קשים במיוחד, כמו זה שהיה השבוע-בו אובך וראות מנעו נחיתה בראייה ע"י הטייסים- כמקובל.

יקי בז’ה, ממובילי מטה המאבק, מסר בתגובה: "לצערנו רת"א בחרה בנתיב הטיסה המקורי מעל לב העיר במקום בנתיבים החליפיים שהוצעו. אנו מברכים על הגבהת גובה הטיסה ועל כך שרת"א קיבלה סוף סוף את הצעתנו לעשות שימוש ככל שניתן בציוד R-NAV. מהנתונים שנמסרו ע"י ראש העיר נראה כי אין מקום להרים ידיים, ואם החלופה המזרחית שעוברת מעל השטחים הפתוחים בסמוך ליאיר פרג מוגדרת ע"י רת"א רק כ"מעט פחות טובה" מהחלופה של רת"א העוברת מעל לב העיר ומעל רוב השכונות המאוכלסות של העיר, יש עדיין מקום להיאבק על העדפתה. בביקורו של שר התחבורה בעיר בספטמבר אשתקד השר קיבל את העיקרון שהעלינו בפניו לפיו מבין החלופות שעוברות את תנאי הסף הבטיחותיים יש לבחור בחלופה הממזערת את הנזקים לתושבי מודיעין. על העירייה לדרוש מרת"א להימנע מקביעת עובדות בשטח עד לקבלת התייחסות מסודרת של עיריית מודיעין. כמו כן יש לדרוש מרת"א נתונים מדוייקים על מתאר הטיסות הצפוי במצב הקבע החל מדצמבר 2013. אנו מצפים לשקיפות מלאה הן מרת"א והן מעיריית מודיעין."

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות