חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תכנית אב חדשה: מערכת המים במודיעין בשנת 2030

 

תאגיד המים "מי מודיעין" פרסם השבוע את עיקרי תכנית האב למים החדשה אותה תכנן והביא לאישור. ראשית- שפו! אבל מה אפשר ללמוד בין השורות?!: ראשית, תכנית האב שהוכנה ב-1996 כבר לא שווה כלום! שנית התכנית לא עודכנה כלל לקראת איחוד הרשויות. הארנונה- אוחדה, אספקת המים- ממש לא! שלישית, גם תכנית המים הראשונית של העיר- הייתה גרועה! (לא בטוח שמערכות הכיבוי באיזור התעסוקה יעילות). רביעית, אם כך תכננו את אספקת המים, אתם בטוחים ששאר תכניות העיר היו בסדר?! ולסיום, תרגיל בחשבון: 6 מיליון קוב מים נצרכים היום ע"י 80 אלף איש. מה תהיה הצריכה של 150 אלף איש? במי מודיעין חושבים שפי-3...

 

בהודעה לעיתונות מודיעה חברת "מי מודיעין" ש"תאגיד "מי מודיעין" קיבל לאחרונה אישור לתכנית אב למים לעיר, המציגה את כלל השינויים הנדרשים במערכת המים העירונית עד לשנת 2030.

עיקרי התכנית: התאמת התכניות הקודמות לקצב ההתפתחות האמיתי של העיר, שיפור לחצי המים בעיר, הקמת בריכות מים חדשות, שיפוץ קווי מים ישנים, ופיתוח מקור הזנת מים נוסף למערכת העירונית לצורך העלאת אמינות האספקה.

תכנית האב למים של העיר מודיעין מכבים רעות, קיבלה לאחרונה את כל האישורים הנדרשים כדי להפוך לתכנית רשמית ומאושרת, על פיה יכולים תאגיד "מי מודיעין" והעירייה, להעריך באופן המיטבי מה יהיו צרכי המים העתידיים של העיר.

עם הקמת העיר מודיעין, הוכנה תכנית האב למים לעיר בשנת 1996. תכנית זו אינה רלוונטית יותר, מאחר והיא מביאה בחשבון גידול של אוכלוסיית העיר בשנת 2030 עד ל- 250,000 תושבים, בעוד שבפועל, על פי קצב התקדמות התכנון וביצוע עבודות הפיתוח, בשנת 2030 צפויים להתגורר בעיר כ- 125,000 עד 150,000 תושבים בלבד.

תאגיד "מי מודיעין" מיפה את כל השינויים והתכנונים הצפויים, והכין תכנית אב חדשה המותאמת לתנאים בשטח. תוכנית זו מביאה בחשבון בין היתר את השינויים אשר עבר משק המים הלאומי במחצית השנייה של שנות ה- 2000, עם התגברות משבר המים....כיום, מקבלת העיר את אספקת המים שלה ממפעל המערכת הארצית של חברת מקורות. חיבור המים לעיר מודיעין מזרים מים מותפלים ביחסים שונים עם מים שפירים אחרים.

אבטחת אספקת המים- חיבור לקווי מים נוספים
כיום, מערכת המים של העיר כולה, מקבלת הזנה מקו אחד בלבד של "מקורות".
מצב זה קיים עוד מימי תחילת העיר והוא התאים לשלב הגידול הראשוני. ביסוס האספקה על קו מים בודד מהווה "חוליה חלשה" מבחינת אמינות המערכת, שכן כל פגיעה בקו תשבית את אספקת המים בעיר. לכן, בתכנית מדובר על התחברות למקור מים נוסף של חברת מקורות, קו מים חדש שיונח בדרכו לירושלים, לאורך כביש 443 - בסמוך למודיעין. העבודות הנדרשות להתחברות זו כבר החלו להתבצע ע"י "מקורות".

בנוסף, במכבים וברעות הייתה עד היום הזנה של מים ממקור אחד בלבד, ולא היה חיבור בין מערכת המים של מכבים ורעות לזו של מודיעין. תכנית האב ממפה את הצורך בחיבור נוסף, אשר כבר בימים אלה יובא לאישור בוועדה להיתרי חפירה בעירייה. כשלב ראשוני, תחובר מערכת המים של מכבים ורעות לצינורות מים בשכונת מוריה במודיעין, כך שאם תתקיים תקלה בצינור הראשי, עדיין יקבלו תושבי מכבים ורעות אספקת מים, גם אם בלחץ חלש יותר.

הקמת בריכות מים נוספות תכנית האב צופה כי עם התרחבות העיר, עד לשנת 2030 יושקעו בה כ- 127 מליון שקלים, להקמת קווי מים חדשים בשכונות החדשות. יש להקים בעיר 4 בריכות מים נוספות, בעלות של כ- 8.8 מליון שקלים. בשלב המיידי הוכן תכנון להקמת בריכת מים בנפח של 500 מ"ק, באזור המלאכה בעיר. הקמת הבריכה נחוצה, בין היתר, כדי לוודא לחץ מים מספק למערכות כיבוי האש המותקנות בבתי העסק, שמספרם הולך וגדל.

בנוסף, על פי התכנית, פועל התאגיד להשלמת יציאה למכרז לביצוע מערכת פיקוח ובקרה על כל תחנת שאיבת המים והביוב בעיר. מערכת בקרה ושליטה זו זו תהיה ממוחשבת, ומקושרת לחיישנים בכל תחנות השאיבה, אשר ימדדו לחצים, ספיקות, מפלסים בבריכות האיגום ועוד. המערכת תתריע מבעוד מועד על כל בעיה בתחנות, כך שניתן יהיה לזהות ולטפל בבעיות בשלב מוקדם הרבה יותר מהניתן כיום. כל הנתונים יועברו באופן אינטרנטי ומהנדס התאגיד יוכל להתחבר למערכת מכל מקום בארץ ובעולם ולפקח עליה. המערכת תשלט ע"י מרכז פיקוד ובקרה.

במקביל, החל התאגיד את הקמת מערך המידע הממוחשב של מערכת המים (מערכת GIS, ממ"ג - מערכת מידע גיאוגרפי) הכוללת את כל המידע הקשור למפעל המים והביוב המקומי בפלטפורמת מיחשוב המותאמת לטכנולוגיות חדשניות .

בעיה עיקרית: לחצי מים גבוהים
אחת הבעיות העיקריות שיטופלו בשנים הקרובות במסגרת תכנית האב, הינה לחצי מים גבוהים. אחת ממטלות התאגיד היא להקטין את הלחצים במערכת כפי שתוכננה בשנת 1996. הפעולות להקטנת הלחצים נמצאות בשלב הפנייה למתכננים לקבלת תכנון לשורה של פרוייקטים שנקבעו בשיתוף של מחלקת ההנדסה של מינהל המים והתאגיד.

בשנת העבודה 2011-2012 ישקיע התאגיד כמיליון שקלים בהתקנת חיבורים ואביזרים שוברי לחץ על הצנרת בעיר, לשם הקטנת הלחצים הנדרשת.

בנוסף, ייעשו שינויים בצנרת שיגרמו לכך שלא יהיו עוד הזנות מים ממקור אחד לאזורים מסוימים בעיר, אלא המים יעברו בצנרת באופן מעגלי, כך שבמקרים של הפסקת מים, ניתן יהיה להזרים לכל מקום מים ממקורות הזנה נוספים.

סה"כ ההערכה היא כי ההשקעות במים בעיר עד לשנת 2030 יגיעו ל- 191 מליון שקלים. מתוכם- ההשקעה להשלמת מערכת המים בשכונות החדשות NLP תעמוד על כ- 148 מליון שקלים. השקעות מיידיות בשנים הקרובות, ללא פיתוח אתרים חדשים, אלא בשיפור ושיפוץ קווי המים בעיר, התקנת מערכת בקרה ותפעול שוטף יעמדו על כ- 29.6 מליון שקלים.

לכבוד יום המים המתקיים ב- 22/4: כמה נתונים מעניינים על מערכת המים בעיר:
כיום צורכים תושבי העיר כ- 6 מליון קוב לשנה.
בשנת 2030, צפויה הצריכה לעמוד של כ- 16 מליון קוב לשנה- זאת עם גדילת מספר התושבים לכ-150,000, וצמיחת אזורי התעשייה בעיר.

כל כמות המים הנצרכת בעיר נרכשת מחברת "מקורות". "מקורות" מספקת מים מקידוחים באקוויפר החוף, ממי המוביל הארצי או מים ממתקני התפלה, בהתאם למדיניות אספקת המים הארצית תמהיל מקורות אספקת המים משתנה ע"י חברת מקורות על פי החלטת החברה ומצב משק המים הארצי.

"מי מודיעין" משקיעה את כל רווחיה בשיקום תשתיות מים וביוב בעיר. התאגיד מקבל מענקים מהממשלה לביצוע פרוייקטים נוספים כגון: שדרוג קו הביוב המוביל את שפכי העיר למכון טיהור שפכים איילון, ועוד.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות