חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

קניון עזריאלי מודיעין נסגר בשל הצפה

 

שבר ענן של דקות ספורות במודיעין גרם להצפת קניון עזריאלי. למען האמת, הקניון "מקבל" הצפות קטנות בכל שנה- מיום הקמתו. אלא שבדומה להצפות נתיבי איילון בחורף 1992, גם במודיעין הניקוז העירוני והציבורי מתוכנן ל"ממוצע" ולא למקרי קיצון. כמו שהיה אמש

 

אתמול (ב’) בערב, נאלצה הנהלת קניון עזריאלי במודיעין לסגור את הקניון בשל הצפתו במי גשמים.

בשעות הערב, חלפה בשמי מודיעין סופת גשמים וברקים עזה. במהלך דקות ספורות (כ20 דקות) ירדו גשמי זעף מלווים בברד כבד עם כדורי קרח בגודל של כחצי ס"מ עד ס"מ.

בתוך זמן קצר עלתה מערכת ניקוז המים העירונית על גדותיה. כתוצאה מכך, מי הגשמים שהתנקזו וזרמו על פני השטח, חדרו למבנה הקניון והציפו אותו עד לגובה של כ-30 ס"מ.

כאמור, גם עפ"י תגובת הנהלת הקניון לתקשורת, נסגר הקניון לקהל הרחב, בשל הרצון להימנע מפגיעות אפשריות.

לא רק הקניון הושבת. גם קוי אוטובוסים ציבוריים רבים פסקו מלתפקד למשך שעה ארוכה, בשל הצפת רחובותיה הראשיים של מודיעין. תחנת הרכבת מודיעין-מרכז המשיכה לתפקד כרגיל והרכבת שהגיעה לעיר בזמן, פרקה את נוסעיה הישר אל הרחובות המוצפים- נטולי התחבורה הציבורית שלא הצליחה להגיע בדר"כ לאזור התחנה.

סיכום אישי: העיר מודיעין נשאה שנים רבות את התואר "עיר העתיד". זאת בשל פרנסיה ומתכנניה שיצרו מראית עין של עיר מתוכננת היטב בעידן המילניום השלישי. אלא שמה שבאמת התקבל היתה "עיר בלונדינית" (ויסלחו לי הבלונדיניות על השימוש בדימוי המאוד לא נכון הזה, אבל המאוד מקובל בציבור).

ולמה הכוונה? מודיעין היא עיר יפה...ומתוכננת באופן מטומטם. עוד מראשית הקמתה, עם פרסומה בציבור של חוברת התכנון של האדריכל ספדי, ברור היה שיש ברעיון הבסיסי שבה כשל מובנה:

התבססות על רעיון :אידרת הדג", בלשונו של האדריכל המתכנן- ספדי, משמעה- בניית כל התשתית התחבורתית הראשית של העיר, בניית מוסדות הציבור, בתי הספר, קופות החולים, הגנים והפארקים הגדולים, על בסיס הואדיות והאפיקים הטבעיים בטופוגרפיה ההררית למחצה המקומית.

כך, לא רק כל התנועה הראשית עוברת בתחתית האפיקים (רחובות עמק החולה, עמק דותן ועוד), אלא גם ניקוז מי הגשמים באופן טבעי גולש בנתיבים אלה.

תפיסה זו שזכתה בעבר לביקורת מועטה יחסית (אף אחד באמת לא בחן את תכניותיו של ספדי כראוי לעמקן), יצרה בעיות מובנות שכיום כדי לתת להן מענה יש צורך בחשיבה הנדסית כוללת ורחבה, יותר מהמקובל בבניית מבנה יחיד או שכונה אקראית. האם חשיבה גכזו מתבצעת? אינני יודע!

לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין מדוע בכל שנה, עם בוא החורף, "זוכה קניון עזריאלי במודיעין למנת המים השנתית שלו. בדרך כלל מדובר בכמויות מים קטנות (אנחנו מדינה יבשה...) אולם במועדים בהם מערכת הניקוז העירונית עולה על גדותיה בשל קשיי ספיקה- המקום שייסבול יותר מכל יהיה קניון עזריאלי. ומדוע?:

כי הוא ממוקם בדיוק במפגש ואדיות. המפה הטופוגראפית לא משקרת: מרכז העיר מודיעין שכולל את הקניון, ופארק ענבה, ובעתיד הקרוב את מרכז התחבורה העירוני (כיכר התחבורה), נמצאים טופוגרפית במרכזו של אגן ניקוז ואדי ענבה. והתוצאות- ברורות (אם המענה התכנוני- הנדסי הוא שבלוני)

הפתרון ההנדסי- העתידי לעיתות הצפה במרכז עזריאלי עשוי לעלות כסף רב. לכן תרשו לי להיות סקפטי ביחס לרצון ובעיקר לכוונות לממשו.

עם זאת, ניתן עדיין לממש פתרונות ניקוז טובים לאזור כיכר התחבורה שנמצא כרגע בעבודות הקמה נמרצות. ככר זו שתהיה בפועל מרכז מערכת התחבורה העירונית במודיעין, ממוקמת טופוגרפית אפילו נמוך יותר מקניון עזריאלי, ובדיוק במרכז אגן הניקוז העירוני. אם לא יינתנו שם פתרונות ניקוז של ממש עתה, אפשר כבר היום לכתוב את הכתבה של חורף 2013, על סתימת מרכז העיר מודיעין בשל הצפות ענק בכיכר התחבורה.

והלואי ואתבדה...

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות