חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”אני אשלים לפחות שתי קדנציות”

 

כך מבטיח ראש העיר חיים ביבס בראיון ערב חג הפסח לכל הספקנים, מספר על התוכניות לעתיד, השליטה המוחלטת שלו בחברי המועצה, ועל עמדתו לגבי הפגנות בנושא צדק חברתי.

 

אחרי שלוש וחצי שנים בתפקיד ראש העיר, חיים ביבס מרגיש חזק מאוד ויציב מאוד על כיסאו המרווח. הקדנציה שלו מתאפיינת בתנופת בנייה, בהפחתת התלות הבלתי נסבלת במשרדי הממשלה ובקואליציה פנימית רחבה ושקטה. בראיון חג בלעדי ל"חדשות מודיעין" פורש ביבס את משנתו וחזונו, ומתייחס לכל מה שרציתם לדעת על מודיעין והתביישתם לשאול.

בין היתר, מגלה ביבס לראשונה כי שלב ב’ של מודיעין ייבנה, אם בכלל, רק בעוד כ-15 או 20 שנה, כי בסביבות ספטמבר יפרסם תוכנית עבודה חדשה עם בשורה גדולה לתושבים, כי הוא מתכנן מרכז עיר פורח, תוסס ומשגשג, כי הוא מקיים דיונים מתקדמים לקראת הבאת מכללה אקדמאית לעיר, כי הארנונה לעסקים מממנת את החינוך והתרבות שלנו, ומסביר כי למרות מעמדו הפוליטי וקרבתו הרבה לראש הממשלה אין לו כוונה לעבור עתה למישור הארצי.

מנגד, על שלושה נושאים מתקשה ביבס לספק תשובות: כיצד על פי הקריטריונים החדשים של שר השיכון ניתן למנוע שהדירות במסגרת מחיר למשתכן ימסרו שוב לחרדים? כיצד בבוא היום הוא ייבחר לכנסת מבלי לנטוש את תפקיד ראש העיר באמצע קדנציה? כיצד יתייחס לפעילי המחאה אם וכאשר יבקשו להקים מחדש מאהל במודיעין?

 

תוכנית עבודה

לפני הבחירות של שנת 2008 הציג ביבס את תוכנית העבודה שלו. כפי שפרסמנו ב"חדשות מודיעין" בדיקה שלנו העלתה כי תוכנית העבודה בוצעה כמעט במלואה. אז מה הלאה. אתה מתכוון להוציא תוכנית עבודה חדשה? "קודם כל אני רוצה להודות לך ול’חדשות מודיעין’ על בדיקת תוכנית העבודה שלי ועל הפרסום המדויק והאובייקטיבי לגבי ממצאיה. אני רוצה להדגיש כי זה דבר נדיר שעומדים שבתוכניות עבודה המהוות הבטחות בחירות. כשהוצאתי את התוכנית אנשים אמרו לי, אם תעמוד ב-50 אחוז ממנה תגיד תודה. אנחנו עומדים היום על 90 אחוז ועד סוף הקדנציה אני אעבור גם את ה-100 אחוז.

ככלל, לעתיד יש לא מעט תוכניות, אני מעריך שבסביבות ספטמבר אציג תוכנית המשך ואז נוכל להביא בשורה של ממש לתושבים בהרבה מאוד מובנים". ומה המשמעות של הדברים שלך כשאתה מדבר על הקמת מרכז עיר משגשג, תוסס, חי ונושם. אנחנו מחר בבוקר הופכים לברצלונה שנייה? "אנחנו נמצאים בתכנון מתקדם של מרכז עיר אמיתי שיש בו הכל. בתי קפה, מסעדות, פאבים, מסחר, יחידות דיור קטנות, בנייני משרדים, מי שמחפש שקט לא יוכל לגור שם. ברגע שנסיים את הכנת התוכנית נציג אותה לכלל התושבים. מדובר במהפך ובקפיצת מדרגה נוספת ומשמעותה מבחינת עתיד העיר". כל דבר בעתו במקור העיר מודיעין מתוכננת במתכונתה הסופית להכיל כ-240 אלף תושבים, אולם במהלך השנים קמו רבים וטענו כי ניתן להסתפק בשלב א’ של העיר ובו כ-120 אלף תושבים. הדעות חלוקות והוויכוח המקצועי על כך נותר פתוח.

במהלך השיחה עמו חושף ביבס לראשונה, כי בעצם אין כרגע כל טעם לעסוק בכך מאחר ובניית העיר מתרחשת לאט מהצפוי וכי שלב א’ יסתיים רק בעוד קרוב ל-15 או 20 שנה. ביבס מעריך, כי מי שיצטרך להתעסק עם זה ולקבל את ההחלטות יהיה ראש עיר אחר, "אולי הנכד שלך" אומר ביבס בהומור. על פי החישוב שלי לעולם לא תוכל לעבור לכנסת מבלי לשבור קדנציה של ראש העיר באמצע. איזה הסבר יש לך לכך לבוחרים המקומיים שלך כאן במודיעין? "בוא נראה קודם איך הממשלות מחזיקות מעמד עד סוף הקדנציה שלהן ואחר כך נראה מה יהיה ההרכב הקואליציוני.

ממוצע הכהונה של ממשלות ישראל הוא שלוש שנים. אני אשלים לפחות שתי קדנציות. באתי לכאן כדי לקדם את תוכניות העיר מודיעין, ואני מקדם אותן בגאווה ועם הרבה כוח רציני ומקצועי כדי להביא את העיר הזו למקום אחר עם השקעות בתקופה שלי של למעלה ממיליארד שקל. הכוונה להפוך את העיר למובילה כמעט בכל תחום: בחינוך, במחשוב, בשירותים חברתיים, בפנאי, באיכות סביבה, ובעוד נושאים רבים".

 

דיור למשתכן

תשובה ברורה לגבי כהונתו האפשרית בכנסת בעתיד לא קבלנו, אבל די ברור שביבס ימלא את תפקיד ראש העיר עוד הרבה שנים, אלא אם יקרה משהו באמת לא צפוי. בשלב הזה הוא עסוק בהקמת שכונה חדשה. חפירות ראשוניות להקמת שכונת הציפורים החלו. בשכונה מתוכננת כמות לא מבוטלת של דירות במסגרת "מחיר למשתכן". כאן דומה כי ראש העיר מצוי קצת במלכוד. הוא היה זה שהעלה על סדר היום הציבורי את העובדה שהקריטריונים לקבלת דירה במסגרת זו מקפחים את הציבור החילוני ואת בני העיר, ובקשתו לעריכת שינויים התקבלה, אך לדעת רבים השינוי מהווה קומבינה של שר השיכון שהכניס קריטריון של ותק בנישואין וכך דאג שגם בעתיד הציבור החרדי יזכה במרבית הדירות. מאידך לא נכלל קריטריון של כושר השתכרות, דבר שהיה אמור להבטיח שאת הדירות יקבלו זוגות צעירים עובדים.

איך אתה מונע שהדירות במסגרת דיור למשתכן ימסרו שוב לחרדים, כפי שהדבר קרה במכרזים האחרונים בשכונת הכרמים, שאלנו את ביבס?

"לכל אלה שכל הזמן מקטרים, אני מציע לזכור שבעמק האלה הפרויקט של חיים זקן שווק במסגרת דיור למשתכן והוא מוצלח ויפה והעסק הצליח מאוד ואין שום סיבה בעולם שעל פי הקריטריונים החדשים זה לא יהיה כך". אתה מדבר על פרויקט ששווק לפני למעלה מעשר שנים ואז החרדים לא עלו על האפשרות "להתלבש" על הדירות. בשנים האחרונות זה קרה והקומבינות של השר אריאל רק חזקו את האפשרות. מה אתה עושה בנדון? "אין שום קומבינות. זה לא נכון. בקריטריונים הישנים השכנים שלך היו בסדר גמור. העיר מודיעין היא עיר יקרה וכדי לגור בה צריך לא מעט כסף לכן החרדים לא באים לכאן ובאות אוכלוסיות חזקות בלבד.

עד היום זה לא קרה וגם בעתיד זה לא יקרה. אתם בתקשורת מנסים לייצר משהו שלא קיים עובדתית. בפרויקט אין חרדי אחד שמתגורר". לא ברור לי איך הזוג הצעיר שאתה רוצה להביא לכאן גובר על פי הקריטריונים הקיימים על חרדי שנשוי כבר 10 או 12 שנה ומקבל את הדירה המיוחלת? "על פי הנוסחאות הישנות הפרויקטים הצליחו, קל וחומר שעל פי הקריטריונים החדשים כך יקרה. אני מצטער אבל אתה לא בקיא בפרטים. מה אתה רוצה שיבטלו את הפרויקט? אני חושב שמיצינו את הדיון בנושא. עבור לשאלה הבאה".

 

פוליטיקה עכשיו

אי אפשר לקיים שיחה כזו עם ראש עיר, שהוא פוליטיקאי מצטיין בכל רמ"ח אבריו, חי פוליטיקה, נושם פוליטיקה ובועט פוליטיקה, מבלי לדבר על פוליטיקה. זה לא סוד גדול שהעיר מתנהלת באמצעות משהו שדומה לשלטון יחיד. בשפה אחרת קראנו לזה תופעת המריונטות במועצת העיר. בקשנו לברר עם ראש העיר האם הוא ער לכך שלאורך כל הקדנציה שלו לא התקבלה שום החלטה בניגוד לעמדתו ורצונו ומנגד לא היתה אפילו החלטה אחת שלו שבוטלה ברוב של חברי המועצה.

ביבס: "אני רוצה להעמיד את הדברים על דיוקם. אתה עושה עוול גדול לחברי מועצה מצוינים שעושים עבודה מצוינת, נותנים מזמנם, ממרצם, על חשבונם. רוב חברי המועצה הם מחזיקי תיקים והם עושים זאת בהתנדבות מלאה. כל דבר שהם רוצים הם מעלים בצורה מסודרת, מתקיימים דיונים בהנהלה, מקבלים החלטה ואותה אנו מביאים למועצה".

"יש סדר. יש מערכת שצריך לנהל וזה מתקיים כמו שצריך וחברי המועצה עושים זאת כמו שצריך. במועצות הקודמות החברים התעסקו בדברים הקטנים, לא היו מחוברים, הפוליטיקה הקטנה עניינה יותר מאשר קידום העיר. היום זה שונה, עושים עבודה נפלאה וזה מה שמאפשר גם לי לקדם את העיר ולא להתעסק כל הזמן בפוליטיקות קטנות".

בבחירות הבאות לראשות העיר היית מעדיף להיות מועמד יחיד או שרצוי לך איזה מאבק בכל זאת?

"אין לי שום בעיה להתמודד עם כל מי שחושב שהוא מסוגל להתמודד עם העשייה שיש היום בעיר. כל מי שרוצה להתמודד מולי מוזמן לבוא ולהציג את תוכניותיו. אני אציג את העשייה שלי ונתמודד. אתה בעצמך אמרת שביצעתי כבר תוך שלוש שנים למעלה מ-90 אחוז מתוכנית העבודה שלי. אני הובלתי את העיר הזו ממקום אחד למקום אחר ויש לי כוונה להוביל אותה לפחות שתי קדנציות ולסיים לממש את כל התוכניות שלי. כל מי שרוצה להתמודד מוזמן כי בשורה התחתונה לכל אחד יש תעודת זהות שבנויה מהעשייה שלו והציבור ישפוט".

בבחירות האחרונות מי שהתמודד שילם על זה מחיר. עיין ערך: אמנון מרחב. הוא התמודד במאבק צמוד, היווה יריב עיקש וקשה ואחרי הבחירות לא קיבל שום תפקיד אפילו לא הקטן ביותר. הוא למעשה הוחרם. האם מי שיעז להתמודד ישלם על זה מחיר אישי?

"צריך להבין שכאשר במערכת פוליטית אתה מתמודד זה קורה. כי יש אנשים שהאמינו בדרכי וכמובן שהם היו הראשונים להיכנס פנימה לעשייה. בפוליטיקה תמיד יהיו כאלה שיהיו בפנים ואחרים שיהיו בחוץ ומי שיתייצב לצידי בסופו של דבר הוא יהיה בעדיפות ראשונה. זה חלק מהמשחק. גם בעתיד הראשונים שיהיו בפנים ויקבלו תפקידים הם אלה שיהיו שותפים לדרך. בלי כל קשר לכך אמנון מרחב ואני בקשר הדוק וטוב, הוא החליט לקחת פסק זמן, היום הוא לא תלוי בי ואני לא תלוי בו ובכל זאת אנחנו חברים טובים".

אתה רואה בבחירות הבאות למועצת העיר איזו אפשרות להקים רשימה אחת גדולה מוסכמת שתכלול בתוכה רבים מחברי המועצה המכהנים היום, כמו אילן בן סעדון, מויש לוי, מוטי גרונר, חנן ברנשטיין ועוד?

"צריך לזכור שכל אחד בא מרקע אחר ועם דגשים אחרים ויש הבדלים גדולים בחלק מהרשימות. מויש לוי, למשל, מוביל איזו אג’נדה מיוחדת בחינוך, חרל"פ מוביל מפלגה ציונית דתית לאומית, גרונר מייצג יותר את החילונים, לבן סעדון יש גישה יותר חברתית, צריך בסוף לנסות לחבר את כולם וצריך שהציבור יראה את הייצוג ההולם של כל חתך באוכלוסייה".

הראיון במלואו בגליון השבוע של "חדשות מודיעין"

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות