חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

מהומה על לא מאומה?!

 

מכתב שהפיץ סגן ראש העיר, אלכס וינרב, בדבר כוונות בנייה על גבעת התיתורה, הקפיץ את כל שוחרי איכות הסביבה המקומיים על רגליהם. מבלי להתייחס למניע למשלוח המכתב, עובדה אחת נחשפה, מתקיימים מהלכים לבחינת מעמדה של גבעת התיתורה בכל הקשור לתכניות בנייה במקום. ועל כך, יש להודות לוינרב

 

סגן ראש העיר, אלכס וינרב, הפיץ השבוע מכתב ובו הוא מזהיר כי התחדשו הדיונים לבחינת בנייה על גבעת התיתורה. במכתבו כותב וינרב: "נקבעה ישיבה של צוות מצומצם ללמוד את נושא הבניה על התיתורה ולהמליץ על מדיניות העירייה. מפגש התקיים השבוע והשתתפו בו: מהנדס העיר רמי זיו, סגנית מהנדס העיר אורה לילינטל, אדריכל הראשי של משרד השיכון קרלוס דרינברג, טימור מגרלי ממשרד השיכון, מתכנן פארק ארכיאולוגי על התיתורה מטעם משרד השיכון איתמר רעיוני וחברי המועצה אלכס וינרב, חיים ביבס ומויש לוי".

"בישיבה נדהמתי לשמוע דעות הן מנציגי משרד השיכון והן מנציגי העירייה", כותב וינרב, "הטוענים שיש להתיר בנייה של כ-150 עד 250 יחידות דיור בשוליים הדרומיים של גבעת התיתורה לאורך הרחובות כליל החורש ובעמק דותן".

מעבר לכך, הכל פירושים. יש המפרשים זאת כראשיתו של הליך שיביא בסופו של דבר ל"פריצת הסכר" ומתן אישור לבנייה על התיתורה. מי שסובר כך הוא אלכס וינרב, ועל כך הוא מצלצל בפעמונים. מאידך, יש הסוברים שהדברים נראים קצת אחרת.

למעשה, הם אומרים, וינרב, בפעמוניו, העיר מתים מקברם. טוב היה, הם טוענים, שימתין קצת כדי שאפשר יהיה לסגור את הנושא באופן שקט ופחות רעשני. דוגמה למי שדוגל בכך הוא סגן ראש העיר השני, ומחזיק תיק הבינוי, חיים ביבס. בעניין אחד אין מי שחולק: הציבור במודיעין רבתי סולד מרעיון הבנייה על שולי התיתורה וצפוי מאבק ציבורי קשה ואולי אפילו לראשונה, אלים, על פינת החמד הזו. עובדה שניה היא שבדרך כלל אין עשן בלי אש. מדברים שנאמרו בישיבה והוצאו החוצה לידיעת הציבור, על ידי וינרב, עולה שיש מי שחושב שהרעיון אינו פסול מעיקרו.

נזכיר כי על פי תוכניות משרד השיכון תוכננה להיבנות שכונת מגורים על גבעת התיתורה. את התוכנית בלמה בזמנו, "העמותה לשימור אתרים ונוף במודיעים" באמצעות פניה לבג"ץ.

בג"ץ קבע כי כל עוד רשות העתיקות לא תתיר זאת, אפילו כף של את חפירה לא תוכנס לשטח הגבעה. אלא מה? התכנית שהיא מוצר חוקי סטטוטורי בפני עצמו, לא בוטלה. משרד השיכון שיודע את ערכה הכספי של הקרקע במקום מעיר מפעם לפעם את הנושא ומעלה אותו על סדר היום, אולי מתוך תקווה שבסוף מישהו שם לא ישים לב והתוכנית תצא לפועל.

שתי החלטות של מועצת העיר הנחו את הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ואת מהנדס העיר, לפעול לשינוי תכנית האב העירונית ולהסיר את האיום, גם אם הוא פוטנציאלי. אולם בינתיים ההחלטות לא בוצעו.

בדיקה של MCITY עם רשות העתיקות בסוף השבוע העלתה תשובה קצרה ולקונית:" מאז חוות הדעת הקודמת, בשנת 2001, הרשות בחנה את הנושא מספר פעמים אך לא שינתה את עמדתה". ומה שניתן להבין מכך, זה שרשות העתיקות עדיין אינה מוכנה לאפשר בשום פנים ואופן בנייה בשום חלק של גבעת התיתורה, כולל זה שנקרא "השוליים הדרומיים". דבר נוסף שניתן להבין הוא שהיו לרשות סיבות טובות לבחון את הנושא פעמים נוספות מאז 2001...

בינתיים, צילצולי הפעמונים החלו עושים את שלהם. תגובות נזעמות החלו לזרום. כך, כותבת יו"ר העמותה לשימור אתרים ונוף במודיעים, ד"ר עפרה אורבך במסמך פנימי לחברי העמותה: "לא הספיק בג"צ, לא הספיקו החלטות מועצת העיר, גם בקדנציה הקודמת וגם בנוכחית, ומכתב מרשות העתיקות, משרד השיכון מנהל את העיר ומצפצף ציפצוף ארוך עלינו התושבים".

חבר עמותה אחר מציע כבר הצעות קונקרטיות: "לעניות דעתי צריכים לארגן ומייד הפגנת ענק בתיאום עם התקשורת מול הוועדה. תנועות נוער, בתי כנסת, בתי ספר, וכמובן הארגונים הירוקים".

כתבות נרחבות על הנושא עלו על דפי המקומונים השבוע ובהם ציטוטים נרחבים ממכתביו של ויינרב. ובעוד כולם "מנפנפים" סביב המנגל הזה שנקרא תיתורה משתדלת תגובת העירייה לצנן את הגחלים גם חיים ביבס העדיף להפנות את העיתונאים לתגובת העירייה הרשמית.

הדוברות: "בשבוע שעבר התכנסה תת ועדה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ודנה דיון ראשוני באפשרויות השונות לפיתוח גבעת התיתורה. במהלך הישיבה הועלו הצעות לפיתוח הגבעה הכוללות: כפר אומנים בשולי הגבעה, פארק ארכיאולוגי והפיכת הגבעה ליפה יותר ובטוחה יותר. מדובר בתחילתו של תהליך ובישיבה ראשונית בלבד. הדרך לאישורה של התוכנית שתיבחר בסופו של דבר ארוכה וכרוכה באישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מועצת העיר, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והוועדה הארצית לתכנון ובנייה. כמו כן, החלטות תתקבלנה לאחר אישור רשות העתיקות האחראית סטטוטורית על היתרים לבנייה וחפירה באזור".
בדוברות אף מדגישים: "חשוב לציין כי בכל שלב משלבי האישורים יוכלו תושבי העיר להביע את דעתם, תמיכתם או הסתייגותם מהתוכנית שתיבחר ובכך להשפיע על עתידה של הגבעה".

ולסיכום, ניתן לומר מספר דברים בעניין זה: ראשית, יש מי שחושבים שאפשר לשקול בנייה על גבעת התיתורה. שנית, משרד השיכון אינו מוותר כל כך מהר על "זכותו" לבנות בתיתורה. שלישית, אין בקרה ראויה של חברי מועצת העיר על ביצוע החלטותיהם על ידי הדרג המבצע - קרי, הנהלת העירייה. רביעית, לפעמים צלצול מוקדם בפעמונים מעיר גם שדים ולא רק בני אדם. וחמישית, גבעת התיתורה העתיקה והזקנה ממשיכה לשמור על מקומה החשוב בדעת הקהל הציבורית במודיעין רבתי, עד כדי היותה עדיין אמצעי להתנצחויות פוליטיות.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות