חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

תיק 348207/12 - הרב צ’יקוטאי נגד עיריית מודיעין

 

שאלה די "שגרתית" בנושא הבחירות לרב הספרדי ששאל יו"ר "מודיעין חופשית" את סגן השר לשרותי הדת חשפה בדרך מקרה שלפני כשנה הגיש הרב יעקב צ’יקוטאי המקומי תביעה בין הייתר נגד עיריית המודיעין בגין פגיעה בשכרו ובמעמדו כרב עיר. מקורבי הרב: "שכר הרב קפוא 20 שנה". העירייה: "אנו לא נממן שכר ל 3 רבני עיר".

 

יו"ר "מודיעין חופשית" לא מרפה מנושא הבחירות לרב הספרדי במודיעין ומידי פרק זמן הוא משגר מכתב לכל מי שרלוונטי ובו השאלה הקבועה... מתי יהיו הבחירות. עם חילופי הגברי במשרד לשרותי דת ומינוי של הרב אליהו בן דהאן כסגן השר, מיהר אלבז לתזכר את כב’ סגן השר בשאלה שאיש לא נותן לה תשובה, פרש את כל סאגת הסחבת ובסיכום מכתבו דורש אלבז מסגן השר את:

"הפסקת כהונתם הבלתי חוקית של שלושה רבנים בעיר מודיעין-מכבים-רעות, הפסקת מתן משכורות באופן בלתי חוקי לשלושה רבנים, שהן גם חורגות בגובהן מהמשכורות הקבועות בחוק לרבני עיר, וכן לפנות בדרישה לעיריית מודיעין-מכבים-רעות לקיים בחירות מיידיות לרב עיר אחד".

סגן השר אכן לא ממש נתן תשובה באשר לבחירות: "אין באפשרותנו בשל הנחיות היועץ המשפטי להתייחס לגוף הטענות שבמכתבך", אבל להפתעתו של אלבז עצמו וברוח החדשה הנושבת במשרד לעניני דת חשף "על הדרך" השר סוד כמוס שרק מעט בעיר היו מודעים לו: "עיקר הסוגיה נשוא פנייתך הועלתה במסגרת תיק מס’ 348207/12 בקשר לתביעה שהוגשה ע"י הרב יעקב צ’יקוטאי נגד העירייה, משרד הפנים והמשרד לשרותי דת". בדיקה קטנה מצאה שכבר ביולי אשתקד הגיש הרב יעקב צ’יקוטאי תביעה בין היתר נגד עיריית מודיעין בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

העילה על פי כתב התביעה, פגיעה מתמשכת בשכרו ופועל יוצא מכך גם פגיעה במעמדו כרב עיר. אז למי שאינו יודע או ששכח נזכיר את השתלשלות העניניים שהובילה לתביעה חסרת התקדים. הרב צ’יקוטאי החל לשמש כרבה של מכבים כבר בשנת 1988, קרי  לפני 25 שנה. עם הקמת רעות הפך לרבם של 2 הישובים ובשנת 2003 אוחדו מכבים רעות עם מודיעין. וכאן החלה התסבוכת.

משלושה יצא אחד הביתה...אולי

וקצת רקע על קצה המזלג: במודיעין עם האיחוד שירתו ומשרתים עד היום 2 רבנים חרדים, הרב דוד לאו כרב אשכנזי והרב אליהו אלחרר כרב ספרדי של העיר. עם האיחוד עם מודיעין נוצר מצב בלתי טבעי בו למעשה מתפקדים בשטח 3 רבנים ראשיים וזה יצר מצבים שאף הם לא טבעיים. מתוקף החוק שאיחד את מודיעין עם מכבים רעות, במודיעין יכולים לשרת רק 2 רבני עיר ומאחר והרב צ’יקוטאי מוגדר אף הוא כרב ספרדי אבל בינתיים כרב רובע, נקבע שיתקיימו בחירות לרב ספרדי שבסופם ילך הביתה הרב אלחרר או הרב צ’יקוטאי.

מתוקף החוק 2 הרבנים ממונים בחציים ע"י המדינה ואילו המחצית הנוספת מגיעה מכספי העירייה, ולמי שאינו בקיא בנבכי התקציב, שכר 2 הרבנים גבוה ומגיע ליותר מחצי מיליון ₪ לשנה לכל רב.  הרב צ’יקוטאי לעומת זאת המשיך לקבל  כמו תמיד את חלקה של המדינה בלבד וראשי העיר לדורותיה סירבו לשלם את המחצית הנוספת לרב צ’יקוטאי. הנימוק, הרב אינו רב עיר אלא כאמור רב רובע. מצב זה כך מספרים מקורבים לביתו של הרב מציאות מעוותת בה הרב האהוד מאוד בקרב האוכלוסייה הדתית לאומית והמסורתית והמוכר כרב  מתקדם בדעותיו ופסיקותיו, עובד אף יותר מאשר  הרבנים האחרים אף שכרו ממש מגוחך ביחס לעמיתיו.                             

מקורבי הרב צ’יקוטאי: עושים עוול לרב

שתי הסוגיות, שכרו של הרב צ’יקוטאי וענין הבחירות לרב כרוכים ולפותים זה בזה ולא ניתן להבין חלק אחד מבלי לנבור בחלק האחר, וכדי לנסות להבין פניתי לבית הרב. אין ספק שבבית הרב והמקורבים לו שורר תסכול רב הן בשל הסחבת בת 9 שנים בקיום הבחירות והן בשל העובדה ששכרו של הרב תקוע, אבל את עובדת קיומה של התביעה הצליחו לנצור מזה 10 חודשים.  

הרב עצמו אליו פניתי הופתע מעצם חשיפתה של התביעה שהגיש אך סירב להתייחס והפנה אותי לעורכת דינו עו"ד סיגל פעיל. (התגובה בהמשך הכתבה) ואולם מה שהרב סירב לאמר מקורביו שפכו ובנדיבות: "שכרו של הרב תקוע מזה 20 שנה והוא משמש כרב כבר 25 שנים. תראה לי עובד בסקטור הציבורי ששכרו לא עלה בשקל שנים רבות. לא יתכן שכולם משויכים לסקטור או להסכם שכר זה או אחר ורק הרב כאילו שכרו קפא. אין שום סיבה שבעולם שהרב שכידוע גם לך שהוא אהוד יותר מעמיתו ועובד הרבה יותר קשה מהם יקבל שכר שהוא שליש משכרם של הרבנים אחרים"

בכל השיחות שקיים בעבר כותב שורות אלה עם הרב, השתדל הרב ואף נמנע מלתקוף ישירות את העירייה או את העומד בראשה, ואולם משיחות עם באי ביתו השבוע, מתברר שהרב ומקורביו לא ממש ישבו בשקט וניסו כך לטענתם בכל הדרכים, בעיקר בפגישות ובתכתובת בת שנים עם כל הגורמים ובתוכם העייריה, להסיר את רוע הגזירה וליתר דיוק לשפר את תנאי שכרו בד בבד עם הדרישה העיקרית, לקיים את הבחירות לרב הספרדי מתוך אמונה והכרת השטח שסיכויי הרב להיבחר מצוינים.

מצוינים אולי אבל לדברי באי בית הרב, האפשרות שהרב יבחר במקום אלחרר הייתה לצנינים בעיני מישהו או יותר מאחד בעירייה ושם ניסו ככל יכולתם למנוע את קיום הבחירות: "אנו יודעים ששם למעלה רוצים את הרב אלחרר", הם אומרים. מדוע?  "כנראה זה קשור למאבקים בין בית הרב עובדיה יוסף למקורבי אריה דרעי". נציין ששני הרבנים אלחרר וצ’יקוטאי מקורבים וקשורים בקשרי משפחה כל אחד עם אחד המחנות.  ישיבתם של אנשי ש"ס לאורך השנים על ברז משרד הדתות לא עזרה בלשון המעטה לפתור את הפלונטר וכל מי שהגיע לכיסא סגן השר מרח ומשך בתורו את העניין.

בשנת 2010 כך נודע, שלחו מהתנועה לאיכות השלטון מכתב הכנה לעתירה בבג"צ נגד השהיית הבחירות לרב הספרדי.  היועץ המשפטי דאז משך ומשך את תגובתו לבסוף הביע את התנגדותו בתואנה ש"זו לא העת" כי בקרוב יהיו בחירות לכנסת. מתברר שהתשובה הזאת במדינתנו מתאימה לכל עת, כי גם בתגובתו של סגן השר הנוכחי אליהו בן דהאן, חזרה התשובה עם הבדל קטן: "עמדת היעוץ המשפטי היא כי בעת הזאת בה אנו סמוכים לבחירות לרשויות המקומיות אין זה מין הראוי שהרשות המקומית תערוך בחירות לרב העיר".

מזכיר לכם משהו? כן, שוב הבחירות מגויסות לעניין אלא שתגובתו של סגן השר אינה נגמרת כאן והיא מצביעה על הכתובת "האשמה" בעיכוב: "וזאת בשל מעורבותה של העירייה בכל הנוגע למינוי נציגים בוועדה הבוחרת את רבני העיר".

שכרו של הרב צ’יקוטאי נגזר ממעמדו כרב רובע לפחות על הנייר ולפיכך כאמור שכרו הינו כמחצית משכרם של 2 הרבנים האחרים ולפי מקורביו הפער הרבה יותר גדול: שליש ופחות משכר האחרים" הם אומרים. וכאן מתחיל הפלונטר, בלי שינוי במעמדו לא יהא שינוי מהותי בשכר והמצב שנתקע הביא את הרב לצעד הקיצוני של הגשת תביעה שהיא אגב לא רק נגד העירייה אלא גם נגד משרד הפנים והמשרד לשרותי דת.

גם תגובתה של העיריה וגם זו של עורכת דינו של הרב,עו"ד סיגל פעיל מתמקדות בעניין השכר אך עם רמז עבה לתאום הסיאמי, הבחירות לרב הספרדי.

עו"ד סיגל פעיל: "הרב צ’יקוטאי מועסק מזה שנים רבות, ולמרות זאת הוא היחיד שנגרע משכרו ולטענתנו באופן בלתי חוקי. ברור שמעמדו של הרב הוא של רב עיר מזה עשרות שנים ומעמדו זה אינו מובחן כהוא זה ממעמדם של רבני העיר ולכן גריעת שכרו צריכה להתבטל".

מדוברות עיריית מודיעין נמסר בתגובה: "לאחר האיחוד של מודיעין ומכבים רעות נקבע כי בעיר ימשיכו לכהן שני רבנים, הרב לאו והרב אלחרר, ורב היישובים מכבים ורעות הרב צ’יקוטאי. בהתאם לכך גם נקבעו שכרו ותנאיו. העירייה הודיעה בתגובה לתביעה שהיא איננה רואה צורך להכביד על הקופה הציבורית ולשלם שכר של רב עיר לשלושה רבנים".  

הניסיון להשיג את תגובת הרב אלחרר לדברים ואולם בגין שהייתו בחופה, תגובתו תימסר בהמשך.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות