חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

פרסום ראשון: הפסל נפסל מטעמי דת

 

פסל בדמות אישה של האמן רועי גבעתי שהוזמן על ידי העירייה לא הוצב בעיר ונגנז מחשש לפגיעה ברגשות הציבור הדתי. רק בהתערבות כתב MCITY שינתה עתה העירייה את החלטתה

 

פרויקט אומנותי ביוזמת העירייה במסגרתו יצרו אמנים שונים פסלים מאבן שיוצבו ברחבי העיר הסתיים לפני מספר ימים, אולם איש אינו יודע שהסימפוזיון הקודם שהתקיים לפני כשנה וחצי הסתיים בשערורייה כשבעיריית מודיעין מיהרו לאמץ את המצווה השנייה בעשרת הדיברות, האוסרת על אדם לעשות פסל, גם אם אין בכוונתו לעובדו, והוחלט לפסול פסל בדמות אישה, פרי יצירתו של הפסל רועי גבעתי, מחשש לפגיעה ברגשותיהם של התושבים הדתיים בעיר.

בסימפוזיון הפיסול המדובר עבדו תשעה פסלים וכולם השלימו את עבודותיהם. בפועל, הוצבו בעיר רק שמונה מתוכם ופסלו של גבעתי נעלם כלא היה. כשניסינו לברר מה עלה בגורלו של הפסל האבוד נרמז לנו על ידי גורם בכיר בעירייה כי הפסל דומה מדי לפסלים קתוליים ברומא ועל כן הוחלט שלא להציבו למען שמירת השקט בקהילה.

קשה היה לקבל את ההתייחסות הבלתי רשמית הזו ונותרנו עם שאלות פתוחות רבות מדי, כמו: מדוע בדיוק הפסל נפסל? מה מפריע בו שיכול לפגוע ברגשות הדתיים? מי החליט לגנוז אותו? האם קיימת ועדה מקצועית שמלווה את הפרויקט? האם אי הצבתו של הפסל היתה על דעתו של היוצר? האם אין כאן פגיעה חמורה בחופש הביטוי של האמן? מה המשמעויות הכספיות של הגניזה?

פנינו לדוברות העירייה ושאלנו מדוע פסלו של גבעתי לא הוצב כמתוכנן ברחבי העיר? בתגובה נאמר לנו כי: "בשנים האחרונות קיימה העירייה מספר סימפוזיונים לפיסול במסגרתם הוצבו עשרות פסלים בעיר. במקרה של הפסל המדובר היה פער גדול בין התכנון לבין הביצוע שלו ולכן הוחלט שלא להציבו".

מצוידים בתגובה הרשמית של הדובר שוחחנו עם גבעתי שהופתע לשמוע כי פסלו נפסל: "אני שומע על כך ממך לראשונה. איש לא דיבר איתי על כך".

אתה יכול להעריך מדוע הוחלט שלא להציבו?

"ברור שזה בגלל חשש מהדתיים, אבל אני לא יכול להבין איזו בעיה יש בדמות האישה שבפסל שעשוי כולו אבן ואין בו שום מוטיב פרובוקטיבי".

עיריית מודיעין שילמה לך?

"אמנם צריך להיות ברור שאנו מקבלים הרבה פחות מהערך האמיתי של הפסלים, אבל זה חלק מתנאי המיזם. את התשלום קיבלתי בלי קשר למה שאתה מספר לי עכשיו".

האם אין כאן פגיעה בחופש הביטוי שלך כאמן?

"לא יודע מה להגיד לך. זה ממש מבזה".

מה יעלה להערכתך בגורלו של הפסל, ימכרו אותו?

"באמת מעניין מה יעשו איתו, הרי פסל בגודל כזה לא יכול להתאדות. אם ימכרו אותו אני אשמח מאוד. אהיה גאה בכך". 

גם האוצרת הראשית של המיזם, ורדה גבעולי, הופתעה לשמוע מאתנו שהפסל נפסל: "לפני חודשים רבים אמרו לי שעדיין לא מצאו לו מקום".

האם לדעתך הפסל לא הוצב כדי לא לפגוע ברגשות של הדתיים?

"בהחלט כן. אבל אתה צריך לפנות בנושא הזה לעירייה, אני לא אחראית להצבה".

כבר פניתי לעירייה אמרו לי שהיה פער גדול מדי בין התכנון לבין הביצוע. מה דעתך על הטיעון הזה?

"זה לא נכון".  

מדובר בהתנהלות כאילו היינו עיריית בני ברק. מה הפתרון לדעתך?

"צריך למצוא פתרון במסגרתו הפסל יוצב בסופו של דבר. איכשהו צריך לצאת מזה. לפחדים הללו אין מקום בחברה כמו שלנו. זה נובע מבורות. יש כל מיני חוזרים בתשובה שלא ממש בקיאים במה שכתוב בתורה וכנראה שמהם חוששים, כי מי שמתמצא יודע שאין כאן שום בעיה הלכתית".  

לאחר השיחות עם השניים פנינו שוב לדוברות העירייה והקשנו: מדוע איש מהעירייה לא שוחח עם הפסל ועם האוצרת על הבעיה? מה בדיוק מפריע בפסל ומונע את הצבתו כמתוכנן? מה עלה בגורלו של הפסל? היכן הוא היום? ומה העירייה מתכוונת לעשות עמו?

מסתבר, כי "הלחץ" וההתערבות שלנו עשו את שלהם. שכן, בעקבות הפניה הנוספת שלנו הוחלט השבוע בעירייה לשנות את ההחלטה. מדוברות העירייה נמסר: "בימים אלה החלה העירייה בהצבת הפסלים שהוכנו במהלך סימפוזיון הפיסול השלישי. במסגרת עבודות אלה יוצב גם הפסל המדובר".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות