חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

למנוע תסכול חברי ועדות

 

תושבים חדשים המתנדבים בימים אלה לוועדות השונות בעירייה חייבים לשמור על ציפיות ריאליות. שכן, אם לא יחול שינוי דרמתי, מידת ההשפעה שלהם בחמש השנים הקרובות עומדת להיות כמעט אפסית

 

עיריית מודיעין פרסמה לאחרונה, באמצעות אתר האינטרנט שלה, קריאה לתושבים להצטרף לוועדות השונות המוקמות בימים אלו בעקבות הבחירות.

יגאל צדוק ודר’ לאה שמיר. תמונת ארכיון

במסגרת כתבה שפרסמתי בעבר ואשר עסקה בפעילותה של ועדת התרבות בעיר נטען כי לישיבותיה הראשונות של הוועדה בקדנציה הקודמת הגיעו רבים ואילו בישיבה האחרונה לא הגיע אף חבר ועדה למעט מחזיק התיק בעצמו ומנהל תחום התרבות. יו"ר הוועדה דאז, מוטי גרונר, אמר בזמנו בתגובה: "ישנו תהליך טבעי בכל הוועדות, ולא רק במודיעין, שבתחילת הקדנציה מתנדבים ממש ’רבים’ על המקומות בוועדות ובהמשך מאבדים עניין ולא באים לישיבות".

צודק גרונר ומה שמתואר על ידו הוא דפוס פעולה מוכר במקומותינו. אכן, לא קל לתחזק את פעילות ועדות העירייה, ועדות המורכבות ברובן מפעילים מתנדבים. פעילות המתנדבים לא תמיד קלה וחלקה. את זאת אנו למדים כמעט בכל פעילות ציבורית בה משולבים מתנדבים.

חלוקת כוח וסמכות היא תמריץ לפעילים בעלי עניין להשתלב ולהשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות העירוניות. כוח המשיכה הזה פועל בעיקר בשלבי הקדנציה הראשונים בסמוך למערכות בחירות תוססות. הפעילים מתנדבים מסיבות פוליטיות ולעתים בשל מניעים ערכיים ומחויבות לרעיון. אלו בונים לרוב גרעין קטן של מנהיגות ומובילים את עבודת הוועדות, לפחות בשלבי החיים הראשוניים שלהן.

אך במקרים רבים מתגלים תוך כדי הפעילות ליקויים בתפקוד הוועדות וירידה משמעותית במספר המשתתפים. תנועת הפעילים אל מחוץ לוועדות היא תופעה הקיימת בכל הוועדות המורכבות ממתנדבים והיא בעיה מוכרת ונלמדת מתחום "תורת הקבוצות". 

סיבות רבות לכך שפעילים נוטים להפסיק את פעילותם כעבור פרק זמן מסוים. בין היתר אפשר להזכיר כאן סיבות, כמו: יחסים בין אישיים מעורערים וסכסוכים פנימיים בתוך הוועדות (כפי שקרה בקדנציה הקודמת בוועדת התחבורה העירונית כשסכסוך בין שרון מעוז לאדמונד ימין הגיע עד לפתחו של בית המשפט) וכן סיבות נוספות כמו: כעס, אכזבה, שחיקה, עומס יתר, בעיות בריאות, שינוי מקום מגורים, עיסוקים חדשים, שינויים מקצועיים, בעיות פרנסה, שינויים במבנה המשפחה ובהרכבה, חוסר זמן פנוי ולחצים משפחתיים. 

מעט מאוד נעשה עד כה בעיריית מודיעין כדי למנוע את עזיבתם של מתנדבים. לרוב נדמה כי הפרישות מתקבלות כתהליך מעט מצער אך טבעי. דומה כי למעשה הנושא איננו מטופל כלל וברמה העירונית מסתפקים בהרכבת הוועדות אך איש אינו עוסק בתחזוקתן. כדי שמקרים כפי שקרו בוועדת התרבות ובמספר ועדות אחרות לא יישנו הרי שמישהו במערכת העירונית צריך להיות ממונה על עבודת הצוותים.

חברת המועצה החדשה, מירי ארד, מרשימתו של אילן בן סעדון, תחזיק בקדנציה הקרובה בתיק המתנדבים. צריך לקוות שבמסגרת עבודתה בתיק זה יחול שיפור משמעותי בנושא תחזוקת הפעילים ושימורם. אם לא יתרחש שינוי כזה, מידת השפעתם של המתנדבים תמשיך להיות אפסית והתסכול רק יגבר.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות