חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

דרוש שינוי בחוקי העזר העירוניים

 

עיריית תל אביב אישרה השבוע הצעה לתיקון חוק העזר העירוני בנושא פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת. האם הפצצה שהטיל בית המשפט העליון על ראשי החילונים בתל אביב בחודש יוני שעבר כשהחליט לאסור פתיחת מרכולים בשבת, תשפיע גם על המצב במודיעין?

 

האם תושבי מודיעין שהתרגלו במשך שנים לקפוץ לישפרו סנטר ולהשלים קניות ב"טיב טעם" או במכולת ב"סלומון סנטר" ובפיצוציות בעיר, יאלצו בקרוב לשכוח מזה ולהצטייד בכל הנדרש להם עד יום שישי? ייתכן מאוד שכן, שהרי החלטת בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ מחודש יוני 2013, האוסרת פתיחת מרכולים בשבת, עשויה להשפיע גם על המרחב שמחוץ לתל אביב ולהגיע עד אלינו.

משפטנים אף הרחיבו את פירוש בג"צ וטענו, כי ייתכן מאוד שבקרוב ההחלטה תחול על כל העסקים הפתוחים בשבת, וכי הפסיקה הדרמטית תאלץ את כלל הרשויות לאכוף את האיסור לפתוח את כל העסקים בשבת ולא להסתפק עוד בקנסות, או לחילופין להזדרז לשנות את חוקי העזר שלהן.

כזכור, הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט העליון לאחר שקבוצת בעלי מכולות טענו כי הפעלת המרכולים הגדולים בשבת, פוגעת בהם, בזמן שהם נאלצים לסגור את עסקיהם.

על פי חוק העזר העירוני, אסור להפעיל עסקים בשבתות ובימי מנוחה, למעט מספר חריגים, אולם גופים כמו "טיב טעם" נוהגים לספוג את הקנסות המוטלים עליהם ולפתוח את החנויות שלהן לרווחת הקונים החילונים. בית המשפט העליון קבע בפסיקתו, כי הקנס אינו מספיק וכי על העירייה לשקול הפעלת סמכות לסגור את העסקים בשבת באמצעות צו שיפוטי. בית המשפט הבהיר כי אפשרות נוספת היא שינוי חוק העזר העירוני, כך שחלק מבתי העסק יורשו לפעול בשבתות וחגים.

שינוי כזה ברוח המלצת בית המשפט נעשה השבוע בעיריית תל אביב שם אמר ראש העיר רון חולדאי כי התיקון לחוק נועד להתאים את חוק העזר העירוני, שחוקק לפני למעלה מ-3 עשורים, למציאות החיים בעיר כיום, וכך לשמר את האיזון בין צורכי תושבי העיר וצביונה של השבת, תוך שמירה על אופייה של העיר כעיר חופשית.

חוק העזר העירוני של מודיעין דומה לחוק העזר של תל אביב לפני ששונה השבוע. חוק העזר העירוני שלנו מאפשר פתיחת בתי עינוגים למיניהם, כמו בתי קפה ומסעדות, אך לא חנויות רגילות ומרכולים כפי שאנו מוצאים בישפרו סנטר.

בעל חנות בישפרו סנטר אשר חנותו פתוחה בשבת ועמו שוחחנו אמר: "גם ככה מצב העסקים בעיר קשה ביותר ורבים לא מצליחים להחזיק מעמד וסוגרים. אנחנו פותחים בשבת בגלל שזה יום עסקים נוסף שמאפשר לנו עוד קצת הכנסה אשר בלעדיה מצבנו היה קשה עוד יותר. אם יאלצו את העסקים כאן לסוג בשבת זו תהייה מכה נוספת למצב הכלכלי שלנו ואני לא רוצה לחשוב על התוצאות ההרסניות, כולל פיטורי עובדים".

האם עיריית מודיעין תלך בקרוב בעקבות אחותה הגדולה מתל אביב ותשנה את חוקי העזר שלה, כך שניתן יהיה לפתוח את העסקים בשבת בצורה חוקית ומבלי להסתכן בקנסות, או שמא פרנסי העיר יעדיפו לקיים מדיניות של "בת יענה" כדי לא לפגוע ברגשות הקהילה הדתית בעיר? ימים יגידו. 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות