חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

מודיעין כבר לא ”רשות איתנה”

 

מודיעין שהיתה משנת 2010 חזק ברשימת הרשויות החזקות כלכלית, נעדרת ממנה השנה. העירייה: זה בגלל שינוי קריטריונים

 

שר הפנים גדעון סער פרסם השבוע את רשימת 24 הרשויות המקומיות בארץ הזוכות למעמד יוקרתי של "רשות איתנה". בניגוד לעבר שמה של מודיעין מכבים רעות אינו מופיע עוד ברשימה המכובדת הזו. בעיריית מודיעין קיבלו את "הבשורה" בהפתעה ובאכזבה מרה.

על פי החוק, "רשות איתנה" היא רשות מקומית שאינה מקבלת מענק איזון, אין לה גירעון שוטף, והיא עומדת במספר קריטריונים נוספים הנוגעים להתנהלותה השוטפת.

משרד הפנים מפרסם מידי שנה קריטריונים לפיהם נבחנות העיריות על פי התנהלותן. הקריטריון הראשון הוא כי ברשות לא יימצאו אף אחד מהליקויים הבאים: הענקת הנחות בארנונה שלא לפי התקנות, הענקת תמיכות ללא קריטריונים, מחיקת חובות ללא אישור מועצת העיר, הסתייגות של מבקר או רואה חשבון מטעם משרד הפנים על הדו"חות הכספיים של הרשות ומסירת עבודות ללא פרסום מכרז פומבי.

קריטריונים נוספים בהם צריכה לעמוד העירייה על מנת להיחשב כעירייה "איתנה" הם תקציב מאוזן ללא מענק ושאינו בתוכנית הבראה עד 1% של גירעון שוטף מהתקציב, עמידה בכל הפרמטרים של ניהול כספי תקין, שיעור גרעון מצטבר כולל תב"רים של עד 12.5%, שיעור גביית ארנונה מעל 70%, שיעור הוצאות שכר מוניציפאלי שאינו עולה על 30% מתקציב העירייה, שיעור עומס מלוות שאינו עולה על 50%, הוצאות מנהל כספי וכללי שאינו עולה על 13% מהתקציב העירוני ושיעור הגירעונות הזמניים שאינו עולה על 15%.

עיריית מודיעין, מכבים-רעות עמדה בעבר בכל הקריטריונים ולכן נבחרה בשנים האחרונות לרשות "איתנה" המעידה יותר מכל דבר אחר על ההתנהלות המקצועית השוטפת של העירייה.

בהתאם לתיקון לחוק, אותו יזם לאחרונה תושב מודיעין ח"כ יריב לוין, תקבל מי שמוגדרת כרשות איתנה הקלות בכל הנוגע לתלותה בשלטון המרכזי במספר נושאים, כגון פטור מהצורך באישור לביצוע עסקאות מקרקעין, פטור מהצורך באישורי תקציב ופטור מהצורך באישור למחיקת חובות לרשות המקומית.

הרשויות האיתנות כפי שהן נקבעו על פי הקריטריונים של משרד הפנים הן: הן אבן יהודה, אשדוד, אשקלון, באר טוביה, באר שבע, גן רווה, דרום השרון, הרצליה, חולון, חיפה, כפר סבא, כפר שמריהו, נס ציונה, נשר, עומר, פתח תקווה, ראש העין, ראש פינה, ראשון לציון, רמת גן, רמת הנגב, רעננה, תל אביב-יפו ותמר.

בכיר בעירייה שביקש להישאר בעילום שם אמר לנו: "לא ברור בדיוק מה השתבש לנו השנה. זה מאכזב מאוד, זה לא היה צריך לקרות, אנחנו צריכים לבדוק אם טעינו והיכן טעינו, האם היינו שאננים ולמה התדרדרנו אל מחוץ לרשימה. אין שום סיבה שבעולם שאבן יהודה, או אשקלון יקדימו אותנו במדדים של חוזק כלכלי".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה כי: "לאחרונה שונו הקריטריונים להגדרת עירייה איתנה, כאשר אחד הסעיפים החדשים קובע כי אחוז ההכנסות העצמיות של העירייה צריך להיות גבוה מ-62.5% והוא כולל את כל ההכנסות שאינן ממקורות ממשלתיים, כדוגמת ארנונה מעסקים, תשלום על חנייה, מתן דו"חות חנייה ועוד. מאחר ובמודיעין מכבים רעות אחוז ההכנסות מארנונה שלא למגורים נאמד בכ-37%, והחנייה בעיר היא ללא תשלום, אין העירייה נכללת ברשימה זו. חשוב לציין כי רק לפני כחודש זכתה עיריית מודיעין מכבים רעות בפרס ניהול תקין לשנת 2012-2013 מטעם משרד הפנים".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות