חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

מגלגלים אחריות

 

סכנה בשחקים: מספר הטיסות מעל מודיעין גדל במידה ניכרת אולם לא בכל המגדלים בעיר תאורת אזהרה לילית למטוסים פועלת כשורה. מי אחראי לכך?

 

כל מגדל בעיר מעל גובה שנקבע בתקן על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א) חייב להציב בגג המבנה תאורת אזהרה לילית לכלי טייס.

מבדיקת  MCITY עולה, כי תאורת האזהרה לא תמיד פועלת מעל כל גגות המגדלים. כך למשל, מזה מספר שבועות שני מגדלים מתוך השלושה של "מי ערד" בשכונת המגינים התאורה אינה תקינה,   דבר המסכן את ביטחונם של תושבי העיר במקרה של תאונה כתוצאה מטעות בגובה הטיסה. כך נוצר מצב מסוכן בו מטוס תועה עשוי לפגוע במגדלים ולגרום לאסון כבד.

מספר רב של טיסות מבוצעות מדי יום במסלול שחולף מעל שמי מודיעין. היעדרה של נורת אזהרה למטוסים מסכנת את המטוסים על נוסעיהם ואת תושבי העיר הגרים במגדלים ובסמיכות אליהם.

בעבר הוסבר לנו על ידי דובר משרד התחבורה האחראי לדוברות של רשות התעופה האזרחית (רת"א) כי: "רשות התעופה האזרחית אחראית לבחינת תוכניות בניה והתאמתן למגבלות הבניה ולתשתיות הנתיבים הקיימות, מתן אישורים לבניה בהתאם, והנחיות לסימון יום ולילה. זאת בהתאם לתקינה הבינ"ל ולתקנות הטיס הישראליות. תכנון נתיבי הטיסה מתחשב בבניינים הקיימים בעיר לצד מכשולים טבעיים ומוסיף מרווחי בטיחות. לגבי הנחיות הסימון, רת"א מתייחסת ומנחה כאמור מתוקף סמכויות הנגזרות מחוק התכנון והבניה. פיקוח נעשה בהתאם לבקשות המוגשות ובצורה מדגמית בכלל האזורים הנושקים לשדות התעופה. כעיקרון, ההנחיות לסימון ניתנות בשלב אישור הבניה.  רת"א מנחה את כל המבקשים היתר בניה באשר לצורך בסימון או הארה של מבנים ומכשולים. רת"א מפקחת על ביצוע ההנחיות ונעזרת בדיווחים באשר לשמישות אמצעי ההארה (טייסים, פקחי טיסה במגדל הפיקוח, אזרחים ערניים ועיתונאים). האחריות על תקינות אמצעי הסימון או ההארה חלה על כל מי שקיבל הנחיה ועל הרשות המקומית, וכשנמצאים אמצעי הארה לא שמישים, פונה רת"א למהנדס הרשות המקומית המתאימה והנושא מטופל".  

עיריית מודיעין מצדה נאחזת בחוק היבש ולא לוקחת אחריות, למרות הסכנה האורבת לתושביה. היינו מצפים, כי עיריית מודיעין תיקח על עצמה את האחריות ואת הפיקוח השוטף על הנושא הרגיש הזה, גם אם החוק אינו מחייב זאת. כל מה שהעירייה נדרשת לעשות במצב כזה, הוא להתריע בפני חברות הניהול של המגדלים על התקלה ולוודא שהתקלות מתוקנות לאלתר.

בפועל הנושא נופל בין הכיסאות ולעתים קרובות קיימים בעיר מגדלים בהם התאורה לא תקינה. בענייני בטיחות מסוג זה לא יכולות להיות פשרות ולא עיכובים בטיפול. דרושה בקרה שוטפת על הפעלת התאורה הלילית, כדי למנוע מצב, כפי שנתגלה השבוע, בו נורות האזהרה מפסיקות לפעול ואף אחד אינו מודע לכך, אף אחד לא בודק, לא מפקח ולא מתריע? לא קשה לדמיין את גודל האסון שיכול להתרחש כאן מפגיעה של מטוס בבנין מגורים חשוך.

על פי חוק תכנון ובנייה על העירייה לוודא, כי מוקמת תאורת אזהרה למטוסים במגדלים שבבנייה לפני קבלת טופס 4. מצב אבסורדי הוא שאם יומיים אחרי קבלת טופס 4 תאורת האזהרה מפסיקה לפעול העירייה לא מתעניינת ולא מתערבת.

מדוברות העירייה נמסר בתגובה כי: "החוק בישראל קובע כי רת"א היא הרגולטור בנושא תאורת מטוסים והנחיות לגבי התאורה על גבי גגות מגדלים. כחלק מתהליך קבלת טופס 4 (טופס אישור אכלוס הניתן ע"י העירייה), נבדקת השלמת תאורת סימון לילה לכלי טיס על פי הנחיות רת"א אותה הם חייבים להתקין על גג הבניין. לאחר אכלוס המגדל האחריות לאחזקה השוטפת של התאורה היא של ועד הבניין. יש לציין שלפני מספר חודשים נשלחו מכתבים ממחלקת הפיקוח על הבניה לוועדי בתי המגדלים בעיר על מנת ליידע אותם על חשיבות התקינות של תאורה זו".

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות