חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

כך יש לטפל בזיהום האוויר

 

בעקבות ממצאי ארגון הבריאות העולמי מהם עולה כי מודיעין נמצאת במקום השני בארץ בדירוג הערים בעלות זיהום אוויר גבוה מציע סגן ראש העיר לשעבר אלכס וינרב לחיים ביבס דרכי טיפול בבעיה

 

סגן ראש העיר לשעבר אלכס וינרב, שהיה ממונה על איכות הסביבה בעיר וכיום מועסק כיועץ סביבתי, פנה השבוע לראש העיר חיים ביבס והציע את עזרתו בטיפול בבעיות זיהום האוויר של מודיעין.

כזכור, בדוח של ארגון הבריאות העולמי, בנושא איכות האוויר נמצא כי מודיעין ממוקמת "במקום של כבוד" במעלה דרוג הערים המזוהמות בארץ (מקום שני אחרי אשקלון שהוכרזה כעיר בעלת זיהום האוויר הגבוה ביותר בישראל).   

"הנתונים מתארים את מה שתושבי העיר מודיעין מכבים רעות נושמים בממוצע מדי יום: הם נושמים הרבה חלקיקי אבק ועפר ועוד מתכות וחומרים מסוכנים רבים המרחפים באוויר, אשר אינם תורמים לבריאות התושבים אלא מזיקים, ופועלים לרעה על תוחלת החיים שלנו. מקורות רפואיים בעיר מספרים שאחוז גבוה של תושבי העיר סובלים מבעיות נשימתיות מזה שנים רבות, ולא כולם ערים לסיבה לכך -  האוויר במודיעין לא מספיק נקי", טוען וינרב.

לדברי וינרב, במשך שנים רבות דוחות הניטור של המשרד להגנת הסביבה מראים בעקביות  שמודיעין סובלת מהימצאות חלקיקים אלו בשטחה, אך זה כמעט ולא מפורסם בציבור, למרות שיש חוק (חוק חופש המידע 2009) המחייב רשויות לפרסם את המידע הסביבתי כולל נתונים על זיהום אוויר.

זיהום אוויר מהווה מקור לבעיות בריאותיות רבות, כדוגמת מחלות בדרכי הנשימה וסוגי סרטן שונים המובילים לפגיעה בתוחלת החיים ואף לתמותה מוקדמת בעיקר באוכלוסיות רגישות. מחקרים מדעיים רבים מצביעים על חלקיקים, מתכות ואוזון כשלושת המזהמים האחראים למרב הנזק הבריאותי מהאוויר אותו אנו נושמים.

וינרב טוען שניתן לעשות פעולות רבות במודיעין כדי לצמצם את זיהום האוויר בה. בין היתר הוא מציין: ראשית חייבים למפות את כל מקורות הזיהום בעיר. יש בעיר שלוש תחנות ניטור (ליד מתחם הקרוואנים, בבית ספר עירוני ג’, בגבעת שרון), תחנות אלו מנטרות את האוויר ומוציאות דוחות. יש להעסיק פקח זיהום אוויר שתפקידו לפקח מדי יום על מקורות זיהום אוויר פוטנציאלים מאתרי בנייה, אובך, חול וערפיח, ערבוב של פליטות דלקים, פליטות מתעשייה ועוד  smog מגוש דן המגיע לאזור מודיעין. מקור הערפיח מתחבורה בגוש דן (מכוניות ואוטובוסים) וממפעלי תעשייה הפועלים בתוך הערים.

פתרון מוצע מול הממשלה: שינוי תפיסת התחבורה בערים אלו ולהעברת המפעלים שבתוך העיר לפריפרייה, או לחילופין הסבת המפעלים לפעילות מבוקרת ונקייה מפליטות מזהמים.

מקור זיהום נוסף, לדברי וינרב, הוא פליטת מכוניות ואוטובוסים בכביש מספר 1, כביש מספר 443 וכביש 431. הימצאות כבישים אלה בקרבת העיר תורמת את חלקה בפליטות המזוהמות. פתרון מוצע: לפעול מול הממשלה לשינוי תפיסת התחבורה ולהקמת קירות אקוסטיים למניעת רעש ומזהמים מפליטת המכוניות. נושא חשוב במיוחד על פי וינרב הוא "אכיפת חציבה וקידוח תקין באתרי הבנייה במודיעין". הקידוחים ושאר פעילות הבנייה בעיר החלו בשנת 1994 ועדיין נמשכות. בימים אלו התחילו לקדוח ולבנות בשכונת ציפורים (קייזר דרום) ובקרוב תחל בנייתם של  עוד  כ-15,000 יחידות דיור, עשרות מוסדות חינוך וציבור ומפעלי תעשייה. קרי, במשך שנים רבות תושבי העיר יהיו חשופים לעפר וחלקיקי אבנים המתעופפים באוויר ומוסעים לכל חלקי העיר מאתרי הבנייה, ואת כל זה ינשמו.

פתרון מוצע: אכיפת הנחיות שהוכנו בעבר כדוגמת התזת מים בעת קידוח, הקמת ברזנטים אטומים למעבר חול ואבק בגובה מטרים רבים מעל אזור הקידוח, הימצאות שואבי אבק מיוחדים לשאיבת עודפי אבק ועפר, שטיפת גלגלי משאיות ביציאתם מאתר הבנייה, איסור מוחלט על עבודת מגרסות באתרי הבנייה.  

כמקורות אפשריים נוספים לזיהום הרב מזכיר וינרב גם את: מחצבת שובקה ליד הישוב נילי ומחצבת ברקת, שריפת פסולת חומרים אסורים בכפרים ערבים מזרחית למכבים וצפונית מנילי, מחצבת ומפעל נשר לעשיית מלט ברמלה, תחנות חשמל ליד צומת נשרים, מטוסים הנוחתים במסלול מעל העיר, החציבה המתמשכת בכיכר התחבורה במרכז העיר להקמת התחנה המרכזית, הגעת אלפי מכוניות מדי בוקר לאזור הרכבת, משאיות החוצות את העיר ושימוש במפוחי עלים.

להשלמת הפתרונות המוצעים על מנת להקטין את זיהום האוויר, מציע וינרב לחייב בנייה ירוקה, לחייב חשמל סולארי לכל בניין ולכל מפעל ומוסד ציבורי שיש לו גג, העברת רכבי העירייה לרכבים הפועלים על גז או חשמל ולעודד נסיעה בתחבורה ציבורית בתוך העיר. 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות