חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

כלכלת מלחמה // דני רוזנפלד

 

יהודים בני יהודים אנו. להתלונן על מר גורלנו בדמנו הוא ! אבל בשקט בשקט , ביננו לבין עצמנו, וכשהגויים לא רואים, נקרוץ אחד לשני, נחייך בנחת ונתגאה בהשגים הרבים ובמה שהתברכנו בו. עם ישראל חי

 

ניתן לכנות את "צוק איתן" במספר כינויים . כל אחד על פי הבנתו ואולי גם השקפתו הפוליטית. ישנם כאלה  שיכנו אותו מבצע, ישנם כאלה שיכנו אותו מלחמה, או תמרון, או מערכה, או עימות מוגבל , או עימות בעצימות בינונית וכולי.

כך, או כך, או אחרת מופעלות בעת חרום זו גם תמורות כלכליות על המשק. אני מציע לא להקל בכך ראש שכן חוסנו של עם ויכולות עמידתו בעת קשה זו  נשענים בין היתר  גם על הכיס העמוק וכמות המצלצלים המצויה בקופתו.

ובכן, אל הפלא הישראלי  זה שנשען על עורף חסון המגלה לכידות לאומית ואחריות אישית וציבורית שאין דומים להם בעולם, אל המנהיגות השקולה והאחראית, אל היכולות הצבאיות  הייחודיות לרבות כיפת ברזל ואמצעים נוספים מצטרפת גם כלכלת שוק חזקה, יציבה ובריאה התומכת ומאפשרת למקבלי ההחלטות   לפעול בטולרנטיות וללא מגבלות מיותרות במרחב הכללי .

ביום שאחרי יצטרך שר האוצר  לפיד להתמודד עם דרישות לגיטימיות של מערכת הבטחון למתן תוספת תקציבית לצורכי חידוש מלאי תחמושת, תשלום ימי מילואים, חזרה לשגרה וכולי. גם הרשויות המקומיות יתבעו את שלהן ויצטרפו לחגיגה. ולא רק הן. המעסיקים, העסקים וכל מי שמרגיש עצמו נפגע מהמערכה ידרוש את שלו. ועוד איך ידרוש.

מה יעשה לפיד ואיך יעמוד בפרץ ? זו כבר שאלה אחרת. האם ייתן למיליארדי השקלים שיידרש אליהם לחמוק מבין אצבעותיו או שינהג באחריות ויבחון כל מקרה לגופו ולצדקתו ?  ימים יגידו.  כך או אחרת הרי שאם בעת המערכה קולו של לפיד כמעט ואינו נשמע בנושאים מבצעיים הרי שביום שאחרי, עת תגענה הדרישות הכספיות  יישמע קולו. ועוד איך ישמע !  אבל עד אז וכשהתותחים עוד רועמים הס מלהזכיר כסף....

אבל סיכום ביניים ודיון על כך בשוליים כדאי גם כדאי לעשות. מה שנגלה לנגד עיננו עד כה הוא שהפלא הישראלי עוד יותר מופלא. שגם כלכלת המלחמה שלנו מנוהלת בצורה שקולה, אחראית ומקצועית. אור לגויים ! עד היום השמיני והאחרון של מבצע עמוד ענן ב 2012  נפתחו כ 4,000 תביעות פיצויים במס רכוש בגין נזקי הטילים וגרורותיהם.

מאידך, ביום השמיני של צוק איתן נפתחו 660 תיקים כאלה בלבד. 85 אחוזים פחות ! ההשיגים של כיפת ברזל מתחדדים ביתר שאת, ומעבר לחסכון המשמעותי, החשוב והנשגב בפגיעה בחיי אדם ואבדות בנפש קיימות גם משמעויות כלכליות נרחבות לתשלומי הפיצויים הנמוכים יחסית השוואתית והעתידים להיות משולמים בתקופה הקרובה. ושוקי ההון? נראה שאלו  כלל לא מתרגשים מהגראדים. קטן עליהם.

אם בתחילת המערכה צפינו ירידות ומגמות מעורבות במדדים הרי שבימים האחרונים המדדים השונים בבורסה לניירות ערך צבועים בירוק והשוק מתקן את עצמו ומבצע את ההתאמות הנדרשות. דומה שרעש מנועי הרקטות וקולות היירוטים הפסיקו להשמע בחדרי המסחר .1:0  לאחד העם. והשקל? הוא ממשיך להתחזק מול האירו והדולר גם כשהתותחים רועמים  וזאת כאשר הדולר במגמת התחזקות בעולם. השקל נמנה כיום על אחד המטבעות החזקים והיציבים בכלכלה  המערבית.

פלא ישראלי ? תגידו אתם. חוסן כלכלי ? ועוד איך ..... ! ואם לא די בכל הרי שברבעון השני של 2014 עמד קצב ההשקעות מחו"ל בחברות הזנק ישראליות על.... מיליארד דולר ! מילארד דולר  ירוקים כדשא הושקעו ברבעון בודד אחד במוח היהודי מרביתו בחברות סטארט אפ קטנות  !!! גידול של 80% ביחס לרבעון המקביל ב 2013 ומיליארד וחצי דולר מתחילת השנה.

המשמעות ברורה. המוח הישראלי לא רק שמייצר טכנולוגיה וידע  אלא מדביק וממגנט אליו גם דולרים רבים של משקיעים מחו"ל . והרבה ! אלה גם אלה תורמים את שלהם לכלכלה חזקה, יציבה ובריאה.

אז האם לנו להפסיק להלין ? מה פתאום ! יהודים בני יהודים אנו. להתלונן על מר גורלנו בדמנו הוא ! אבל בשקט בשקט , ביננו לבין עצמנו, וכשהגויים לא רואים, נקרוץ אחד לשני, נחייך בנחת ונתגאה בהשגים הרבים ובמה שהתברכנו בו. עם ישראל חי.  

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות