חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”זהות ומקום” - תכנית עירונית לתלמידי כיתות ח’

 

תלמידי שכבת ח’ בבתי הספר בעיר ייקחו חלק במיזם החינוכי "זהות ומקום" אותו יזם מנהל החינוך העירוני בעיר, בשיתוף מכון הרטמן, רוצ’סטר, תכנית אורים והפיקוח מטעם מחוז ירושלים, לחיזוק הזהות המקומית במודיעין מכבים רעות.

 

 "זהות ומקום" הוא מיזם חינוכי חדש רב שנתי וייחודי המבקש להביא ליצירת חווית לימוד משמעותית, שתבוא לידי ביטוי בעשייה ובתרומה לקהילה, תוך עידוד וחיזוק הזהות המקומית במודיעין מכבים רעות. בתוכנית ייקחו חלק כלל תלמידי שכבות ח’ מחטיבות הביניים השונות בעיר (ממלכתי וממ"ד) כאשר באמצעות לימוד משותף יביאו לידי עשייה משותפת בקהילה ביצירת שדרת ספסלי ישיבה מעוצבת שתוביל בסופו של דבר לחיזוק תחושת השייכות וההזדהות עם ה"מקום" המהותי, הפיזי והרגשי של כל תלמיד. התכנית שנבנתה עוד בשנה שעברה, ע"י צוות היגוי רחב, תצא לדרך כבר לאחר סוכות. בשלב הראשון של התוכנית יעברו התלמידים שיעורים בכיתות בהנחיית מורי תרבות ישראל ומורי תושב"ע ומחשבת ישראל, אשר יעודדו העלאת שאלות ביקורתיות ורלוונטיות בנושא הזהות והמוקם, יאפשרו היכרות עם עולם הידע והמושגים, ויובילו לשאלת הזהות המקומית של התלמידים בהקשר הבית ספרי והקהילתי.

שלב זה יעודד את הפיכתו של הלימוד לכדי מעשה ויעודד את התלמידים לתרום ממרצם ומזמנם על מנת לפתח את תחושת המעורבות והאחריות כלפי הסביבה המידית כשלב משמעותי לפני היציאה למרחב הציבורי. במקביל כל בית ספר יכין דגמים של ספסלים המיצגים את הפעילות הערכית בבית הספר. הספסל הנבחר יוצג ע"י התלמידים באירוע שיתקיים במהלך חודש פברואר. באירוע זה יציגו בתי הספר את הדגם הנבחר ואת מודל העבודה בנושא זהות ומקום ברוח תפיסת בית הספר. בשלב השני יפגשו התלמידים מבתי ספר השונים, חילונים - דתיים - מסורתיים, בנים ובנות, ברחבי העיר ויקיימו שיח מעמיק ואמיתי זה עם זה, סביב נושא הפרויקט.

המפגש הייחודי בין האוכלוסיות יעודד חיבור וזיקה להרכב הייחודי של העיר ולתושביה. בשלב השלישי המהווה את שיאה של התוכנית, ממשיכים התלמידים לצאת מלמידה למעשה. כל בית ספר יכין תוצר לדורות הבאים בעיר - ספסל מעוצב ברוח התוכנית ובית הספר הנובע מתהליך הלימוד והמפגש. התלמידים יקבלו ספסל בתוך שדרת ספסלים או פארק שיוקדש למטרה זו ויעצבו אותו בצורה שמבטאת את המקום הפיזי והמהותי של כל בית ספר על פי ייחודיותו. לדברי מנהלת המחלקה לחינוך על יסודי , דלילה אשכנזי, התכנית החדשה שיוצאת לדרך בנושא "זהות ומקום" מבססת לעומק , את אחד היעדים המרכזיים אותו מוביל מינהל החינוך בעיר, שהינו ביסוס ערך הזהות היהודית ישראלית וערך השייכות לעיר ולמורשתה.

חברת המועצה ומחזיקת תיק החינוך, הילה בן אליעזר: "הכרה והעמקת הזהות היהודית הם חלק בלתי נפרד מהמהערכת החינוכית בעיר. התחיל זאת קודמי בתפקיד מויש לוי שהכניס נושא זה לתוכניות הלימודים ואני מודה לו על כך. כיום פועלות תוכניות שונות בנושא הזהות היהודית בבתי הספר בעיר ובכלל זאת תוכנית בארי שפועלת בחטיבות הביניים בשיתוף מכון הרטמן, תוכנית שכר מצווה לילדי כיתות ז’, תוכנית דרך דעת למקום בבתי הספר היסודיים ותוכנית מקורוק לתלמידי כיתות ט’-יב’ שבמסגרתה פועל בית מדרש לתלמידים שמנגנים בלהקות רוק.

אנו מרחיבים את העיסוק בזהות היהודית שלנו לכלל שכבות הגיל במסגרת תוכניות נוספות מתוך חשיבות הכרת שורשיו של האדם ובניית הזהות הלאומית והתרבותית שלו. התוכנית החדשה "זהות ומקום" פונה לתלמידי כיתות ח’, ובמסגרתה לראשונה ישבו צוותים חינוכיים ומנהלים של כלל בתי הספר מכל המגזרים, דתיים ושאינם דתיים סביב שולחן עגול אחד ובנו יחד תוכנית משותפת בנושא זהות יהודית, תוך רגישות והתאמות נדרשות לכל מגזר ומגזר. ראיתי ערך רב בישיבה המשותפת ובמציאת החוט המקשר והמאחד בין כולנו בנושא זהות וזאת כחלק ממטרה לאומית למצוא את המאחד תוך התחשבות ורגישות באחר. לא במקרה דווקא בעידן שבו מדובר בכלי התקשורת על עזיבה של ישראלים בחרנו להעמיק את החינוך לזהות יהודית ולהתמקד בנושא "מקום".

הקשר של כל אחד מאיתנו אל המקום ומה שמהווה עבורנו המקום הוא בטבורו של החינוך בעיר. אני מבקשת להודות לכל מי שלקחו חלק בתוכנית הנפלאה, ובראשם למנהלת המחלקה לחינוך על יסודי הגב’ דלילה אשכנזי, פיקוח כולל ממלכתי וממ"ד, נציגות מכון הרטמן , נציגי קהילת רוצ’סטר, נציגי תוכנית אורים וכמובן מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים שעבדו יחד בשיתוף פעולה מרשים לבניית התוכנית.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות