חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

1200 יחידות דיור מוזלות ייבנו בשדרות החשמונאים

 

משרד השיכון פרסם על כוונתו לשווק קרקעות לבנית 1200 יחידות דיור מוזלות בשדרות החשמונאים, אבל שכח לעדכן את ראש העיר שהודיע על התנגדותו

 

תחילת השבוע, שר הבינוי מהאיחוד הלאומי אורי אריאל הסביר לכתב הטלוויזיה מדוע "מחיר מטרה" עדיף על מע"מ 0 של יאיר לפיד והודיע כי ראש העין תהיה החלוצה בה ישווקו קרקעות למאות דירות ב 20% פחות ואחריה הוסיף שמות ישובים נוספים כשמבלי משים מודיעין הובלחה פנימה.

כותב שורות אלו היה משוכנע שמדובר בפליטת פה ומודיעין הוזכרה בטעות. עתה (עם הפרסום הנרחב ב"גלובס") מתברר שהשר לא רק שהתכוון אלינו אלא שבמשרד נקבו גם במיקום המדויק: פרוייקט המע"ר שבמסגרתו אמורים להיבנות למעלה מ 1200 יחידות דיור ברובם ככולן בשדרות החשמונאים.

ומה עוד חדש? "מחיר המטרה" כאן מתברר אמור לחול על כל הפרוייקט, בניגוד לפרויקטים אחרים בהם נשמר האיזון של כ 30-40% במחיר מוזל והיתרה משווק במחירי השוק.  עוד מסברר שבניגוד לטענת המשרד שהכל נעשה בתיאום עם ראש העיר, הנה חיים ביבס שעל פי הפרסום הביע את התנגדותו הנחרצת סבור , כך לדברי מקורביו, שבמשרד  הכינו תבשיל גמור מבלי להמתין להסכמתו. ואנו חשבנו שפסו הימים בהם משרד השיכון החליט בלעדית מה ואיך לבנות בעיר ואיך לנהל לנו את החיים.

ומהו "מחיר המטרה" שכל כך מזכירים אותו. ובכן כך זה עובד: המשרד יוציא את הקרקעות לשווק, הקבלנים ייגשו למכרז ויתנו את הצעתם למחיר הקרקע. עד כאן הכל דומה למכרז רגיל. אלא מאי... במקביל להצעת המחיר לקרקע, על הקבלן להציע את המחיר שבכוונתו לדרוש מרוכשי הדירות לעתיד לבוא. במקביל שמאי המשרד כמובן בבואו להעריך את שווי הקרקע, מוריד בחישוב השמאות  20% ממחירה המלא ( המחיר הרגיל הקיים בשאר הפרויקטים בעיר) .

ראש העיר חיים ביבס: במשרד השיכון שכחו לעדכן

איך שלא מסתכלים על זה, מה שבעצם קובע כאן, זהו הפער בין המחיר שהקבלן יציע לקרקע (שאמור להיות כמה שיותר) לבין מחיר הדירה המוצע (המחיר הנמוך ביותר). קרי, הקבלנים שיזכו יהיו אלה שיתנו את הפער היחסי הגבוה ביותר בין מחיר הקרקע למחיר הדירה.

וכאן בעצם לכאורה טמון המלכוד. גם אם השמאי יוריד ממחיר הקרקע 20% כמובטח, הרי האינטרס של הקבלנים לזכות יחייב אותם להציע יותר וכל אחוז יותר פירושו, אחוז אחד יותר למשרד השיכון (ולמעשה מקטין את 20 האחוזים). במקביל אמור הקבלן למתוח את אבריו ולהציע מחיר כמה שיותר  נמוך לדירה. עד היכן יוכל למשוך מבלי להרוויח. כאן המלכוד.

את הדיירים זה לא מעניין, כמה שזול יותר טוב יותר. כן מעניין א. איך כל התבשיל הנ"ל יצא לפועל אם בכלל בגלל הבחירות וחילוף אפשרי של שר המשרד. ב. מעניין את העירייה שלנו שאמורה להפסיד מכל העסק. איך תפסיד... פשוט ביותר, ככל שמחיר הקרקע נמוך, כך יורד מחיר הסכום שהעירייה תקבל עבור הפיתוח. קיבלו פחות, יפתחו פחות, כי כאן איש  במשרד השיכון לא התייחס לזה. ג. מעניין מדוע דוקא במקרה זה בחר משרד השיכון להחיל את מחיר המטרה על כל הפרוייקט ולא על חלקו, כך שהאיזון ישאר.

והנה קיבלנו 3 ראשי חץ מתנגשים: הקבלנים שבונים בנופים ובציפורים ומציעים והציעו מחירי שוק, קבוצות הרכישה שמציעים דירות בזול ללא תמיכת מחירי מטרה למיניהם וכלל לא ברור אם יעמדו בכך והקבלנים שיזכו בפרוייקט המיועד. והנה לנו בוקה ומבולקה... ובעברית מצויה, בלאגן לא קטן.

ראש העיר חיים ביבס בראיון שנתן בימים אלו ממש  לעיתון "גלובס" הביע את התנגדותו החריפה בכובעו כראש העיר לכוונת משרד השיכון בשל ההפסדים הכספיים הכרוכים בכך. ביבס קרוב לודאי בכובעו כיו"ר השלטון המקומי הוסיף וטען כי הורדת מחירים מקיפה שכזו תגרו לכך שרבים יעזבו את הפריפרייה ויבואו למרכז וזאת בשל הורדת המחירים. וזה מנוגד לאינטרס הלאומי שהוא פירוז האוכלוסיה ואכלוס הפריפרייה.

מה יצא מכל העניין לא ברור. המשרד טוענים שהכל נעשה בתיאום עם ראש העיר ושהעירייה תפוצה דרך מס שבח. ואילו כאן מפקפקים אך נזהרים: "אי הבנות" קראו לזה בסביבתו של חיים ביבס כי פה לא ממש סומכים על הבטחות ערטילאיות של סיוע במס שבח. בעוד כמה חודשים יבוא שר חדש ואלוהים גדול...

מה שכן קרוב לודאי זה שביבס כראש העיר ועל הדרך כיו"ר השלטון המקומי בפגישתו במשרד השיכון בשבוע הבא יטה את מלוא כובד משקלו כדי למנוע כוונה זו שבאה כמחטף זמן קצר לפני הבחירות שבהם השר אוריאל לא ממש בטוח שישאר אחריהם בכובעו זה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות