חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

העסקים הקטנים הם ”העובדים השקופים” של הכלכלה הישראלית

 

מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מהווה את מנוע הצמיחה של כלכלת ישראל. הרגולציה והעדר התייחסות למצוקות בעלי העסקים, הופכת את ישראל למדינה שלא טוב לעשות בה עסקים

 

לצערי, המדינה לא עושה די ולא רואה לנגד עיניה את טובתה של קבוצה זו, הבונה את הכלכלה הישראלית. אנחנו, כגוף המייצג בעלי עסקים קטנים ובינוניים, צריכים להבטיח את המשך צמיחת המגזר העסקי הזה.

ההתחלה הייתה קשה, אולם הבנתם של גורמים יודעי דבר הביאו את המדינה להבנה שקיימת בעיה אמיתית הדורשת התערבות מיידית, לטובת כולנו. אולם, מערכת הבחירות טרפה את כל הקלפים במשק ופגעה בשורה של תהליכים חיוביים שטיפולם החל בתחום מגזר העסקים הקטנים.

הבטחות רבות ניתנו ע"י הממשלה היוצאת, לרבות; פיצויים לנפגעי מבצע צוק איתן תוך 45 ימים, קרנות מימון ואשראי, קידום תשלומים ע"י הממשלה והמגזר הציבורי, צמצום הבירוקרטיה, מתן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בתמיכת המדינה, קידום ושוויון זכויות סוציאליות לבעלי עסקים קטנים כגון דמי אבטלה ועוד כהנה וכהנה.

אולם, כל אלה נגדעו, באיבחה אחת, העסקים הקטנים שוב הראשונים להיפגע כתוצאה מהתפטרות הממשלה, וכפועל יוצא מכך, הבחירות הקרבות, עם כל המשמעויות הנלוות אליהן. בקשיים.

קיימות מס’ רב של סיבות למצב הנוכחי, אולם זו החזקה ביותר, נעוצה בתפיסה הרווחת, לפיה, עצמאים הם אנשי עסקים "טייקונים", אשר יעשו הכול על מנת להגדיל את הונם, ושיש בידיהם החירות לנהל כרצונם את חופשותיהם, מחלותיהם וכספיהם. משום כך, נמנעה המדינה עד כה להגן על עצמאים ולעגן זכויותיהם בחוק.

אלא שהמצב בשטח שונה בתכלית מתפיסה זו. בעלי העסקים מרגישים מופקרים על ידי המדינה, ובצדק. בפועל, נוצר מעמד חדש של עובדים, כאלה אשר אינם שכירים, אולם גם אינם אנשי עסקים, אלא אזרחים מן השורה שעמלים למחייתם כמו העובדים השכירים במשק; תחקירנים, כותבים, שיפוצניקים, מטפלים, מדבירים, מתרגמים, עורכות לשון, מעצבות, קוסמטיקאיות, ועוד רבים אשר עובדים במשרות מלאות, ואף למעלה מזה, ללא תנאים, ללא דמי אבטלה, ללא פנסיה מסודרת ועוד. לא זו אף זו, שכרם הממוצע של אלה ביחס לשעות העבודה שלהם, הכנסתם בקיזוז תשלומי מס, עלויות עסקיות המוכתבות על ידי המדינה, לרבות הוצאות שיווק, דוחות כספיים, רו"ח ועוד - נמוך משכר המינימום !

בדומה לכך, תנאי השכר של העובדים ה"עצמאים" אינם נתונים לפיקוח או הגנה כמו אלה של השכירים, ואין גוף האמון על פגיעה או הלנת שכרם, בדומה ל"הסתדרות".

שיטת העבודה של עסקים אלה קרויה "שוטף פלוס,פלוס,פלוס..."  ולכן מועד התשלום בפועל נדחה עוד ועוד . הכנסת הנוכחית עסקה בקידום חקיקה אשר תביא לביטול שיטה זו, אולם, נוכח התפזרותה הקרובה, נושא זה ידחק, שוב, לאחרון ברשימה.

האמור לעיל ומצב העסקים יוצרים גרעונות כבדים שלעיתים מביאים אף לסגירת העסק, וכשזה קורה, איש לא ישלם לבעליהם דמי אבטלה עד מציאת מקור פרנסה חדש, זכות אותה השכירים מקבלים מיומם הראשון ללא פרנסה.

המאבק לשוויון זכויות של עצמאים ופרילנסרים בישראל בא להסיר את האפליה של עובדים עצמאים לעומת עובדים שכירים ולהביא להכרה בזכויות היסוד של עצמאים ברשויות המס והרווח.

המדינה, ברשות החוק, מבלי שים לב, יצרה מצב אבסורד בו אף היא כמעסיקה הכי גדולה במשק - מעדיפה להעסיק עצמאים (פרילנסרים) במקום עובדים שכירים כי יודעת שעלות המעביד הזכויות, ההטבות כגון פנסיה וכו’ כלל לא חלים עליהם, ובעקבותיה כלל המשק .

כיום כל מעסיק יעדיף עובד פרילנסר אשר כמעט ולא זכאי לשום הטבה על פני עובד שכיר אשר מעמדו מעוגן היטב.

וכאן אני בא ואומר, כי אנחנו כגוף המייצג את בעלי העסקים וכאנשי חזון ומעוף , אנו מאמינים שלמרות כישלונה החרוץ של הממשלה בקידומם של העסקים, יש דרך לשיפור מצבם של העסקים הקטנים.

דרך זו מתחילה בחשיבה חיובית ואופטימית, שבה באמצעות איחוד כוחות ציבוריים וממשלתיים, ניתן לדאוג ולסייע לכל המצוקות שעסקים אלה חווים.

כצעד ראשון נפלה בחלקנו ההזדמנות להעמיד על סדר היום הציבורי את החשיבות והדאגה לקידום העסקים באמצעות חתימה ואישרור של "אמנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים בישראל 2015 ".

אמנה שבה ירוכזו ויוגדרו הצרכים החיוניים הנדרשים לקיומם ולצמיחתם של בעלי העסקים האלה. כל נבחר ציבור וכל מפלגה יחתמו על האמנה שבה יתחייבו לפעול לקידום וחיזוק העסקים האלה.

בין התביעות אשר יוצגו באמנה : "אמנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים בישראל 2015 "  

•1.      תמורה מלאה לביטוח הלאומי ורשת ביטחון סוציאלי זהה לזו של שכירים:

•א.      מתן דמי אבטלה לעצמאי שנאלץ לסגור את העסק תמורת רבע אחוז נוסף בלבד.

•ב.      מתן דמי לידה מלאים לכל עצמאית לפי שכרה בשלושת החודשים האחרונים(בחצי שנה ) שלפני הלידה ולפי שומת המס של השנה הקודמת.

•ג.       הגנה מלאה על עצמאים היוצאים למילואים במקרה של אובדן הכנסות הנובע מהשירות הצבאי.

•ד.      לחלופין: הפיכת הביטוח הלאומי לביטוח רשות, או הקמת קרן שתרכז את הנושא, כדי שנוכל לבטח את עצמנו בביטוחים פרטיים שייתנו לנו הגנה אמיתית בשעת מצוקה.

•2.      איסור גורף ומוחלט על תשלום במתכונת של יותר משוטף+30 בכל המגזר הציבורי.

•3.      העברת חוק המשתתף החופשי המקנה לפרילנסרים עצמאים שעובדים במתכונת של שכירים זכויות דומות לאלה של שכירים שיש להם יחסי עובד-מעביד - (הצעת החוק : www.shelly.org.il/node/2566).

•4.      קבלת הפסיקות של בית המשפט העליון בדבר הכרה בהוצאות טיפול בילדים, לימודים ואש"ל, וביטול החקיקה הנגדית שנחקקה בתגובה להן.

•5.      סיוע במימוש הזכות לימי מחלה (של העצמאי/ת ושל ילדיו/ה), ימי חופשה וימי הבראה.

•6.      הקניית זכויות פנסיה מתאימות.

•7.       הכרה בהוצאות קפה ( כידוע לעסקים אין יכולת להשכיר משרדים ועל המדינה להכיר בהוצאות הקפה כהוצאה מוכרת ).

•8.       תשלום משכורות לעובדים ולבעל העסק עצמו במבצעים צבאיים על ידי המוסד לביטוח לאומי ולא על ידי העצמאי (בדומה לתשלום שכר לעובד במילואים )

•9.       קו מנחה מטעם הממונה על הבנקים על התנהלות בנקאית הוגנת מול עסקים קטנים - בדומה להתנהלות מול תאגידים.

•10.   התאמת הנחיות להעסקת ופיטורי עובדים לעסקים קטנים (לא ניתן להשמיש אותם נהלים על תאגידים ועל בעלי עסקים קטנים.

כבעלי עסקים, אנחנו במהותנו אנשים בעלי חזון ויוזמה אשר רואים את עתידנו לפנינו , כאשר מערכת הבחירות שעצרה את הפעילות, מהווה עבורנו פלטפורמה מצוינת להרים את הדגל , ולדרוש מכל המפלגות ומכל הנציגים והנבחרים לפעול למען העסקים ולחתום על ה"אמנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים בישראל 2015 " .

חברות וחברים יקרים ,

מבלי לגרוע מכל מה שאמרתי עד כה ומבלי להפחית את מחויבות הממשלה לתיקון עיוותים המתמשכים של שנים, בהם נפגעים הזכויות של העסקים הקטנים בישראל , עתידינו הוא בידינו .

אנו מאמינים ביכולות שלנו לייצר תהליכים שיביאו ליצירת שינוי מהותי ,ליישום החזון שלנו לעתיד טוב יותר, יצירתי , יוזם ומקדם שת"פ. ביסוס הפלטפורמות אותם הקמנו לטובת חברנו , יתרמו לקידום האינטרסים של כולנו להמשיך לצעוד קדימה יחדיו.

בואו ננצל את הבחירות למינוף האינטרסים המקצועיים של החברים ונאמר בקול אחד וברור כי מי שלא יתמוך בקידום האמנה ויחתום עליה , לא יקבל את תמיכתנו .

סיסמאת הבחירות שנבחרי הציבור צריכים לאמץ היום - "גם אנו בוחרים בקידום העסקים הקטנים בישראל ! "

"כשאני מסתכל על כל מה שקרה ב-2014, קשה לי להאמין שהכול קרה בשנה אחת"

הכותב: דרור אטרי, יו"ר איגוד העסקים מודיעין והשפלה, יו"ר פורום מנכ"לים לשכת המסחר ירושלים, חבר נשיאות לשכות המסחר וחבר נשיאות הארגונים העסקיים במשק (ארגון הגג של המגזר העסקי בישראל), יוזם זו השנה השמינית את וועידת ישראל לעסקים קטנים ובינוניים  SMB 2015

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות