חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

ארנב, כלב ואוגר לטיפול בבעיות קשב וריכוז

 

אימון הדרגתי של טווח הריכוז ותרגול מיומנויות חברתיות הם חלק מהנושאים המטופלים על ידי טיפול חדשני בעזרת בעלי חיים בקליניקת "טיפול מהלב" של נעה שהם ממודיעין  

 

"בעלי חיים יכולים לסייע לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, והם אף מהווים עבורם אובייקט להזדהות: הם קטנים, נמוכים ורואים את העולם מלמטה; הם תלויים בדמויות מבוגרות חיצוניות לצרכים בסיסיים יומיומיים כמו: אוכל, מים, מגע ותשומת לב; הם לרוב אימפולסיביים, קשובים לאינסטינקטים שלהם, ומתקשים לעכב תגובות".

כך אומרת נעה שהם ממודיעין, בעלת "ליטוף מהלב", קליניקה טיפולית רגשית בעזרת בעלי חיים המטפלת בילדים, מתבגרים ומבוגרים עם מגוון רחב של מטרות טיפול כמו: קנאה בין אחים, חרדות, בעיות קשב וריכוז, ליקוי למידה, בעיות חברתיות, התמודדות עם גירושי הורים, קשיים בגילאי ההתבגרות, התמודדות עם מחלה של המטופל או בן משפחה, אוטיזם, לקויות מוטוריות ועד עיבוד אבל וטראומה.

על פי נתונים סטטיסטיים,10-5 אחוזים מהתלמידים סובלים מהפרעות קשב וריכוז. ההפרעה מתפתחת בחמש השנים הראשונות של החיים ואינה עוברת לעולם.הפרעות קשב וריכוז נחלקות לשלושה מרכיבים עיקריים:ליקוי קשב (קושי להתרכז לאורך זמן), היפראקטיביות (פעילות ותזוזתיות יתרה), ואימפולסיביות (קושי שליטה בדחפים וחוסר בדחיית סיפוקים).כיום החברה דורשת מצוינות והצלחה מכולם, והדבר יוצר לחץ בקרב כל הילדים, ועל אחת כמה וכמה בקרב ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

בטיפול באמצעות בעלי חיים נוצר קשר בין המטופל לחיה-קשר המכיל קבלה, נתינה ואהבה ללא תנאי, שיפוט, ביקורת או דעה קדומה. לא משנה כיצד הילד נראה, מדבר או מתנהג -בעל החיים יאהב אותו, ישמח לקראתו ולא ישמור לו טינה, כפי שעושים הילדים והמבוגרים הסובבים אותו.

על פי חוקרים בתחום, אצל כל בני האדם קיים צורך פסיכולוגי הנחוץ להתפתחות רגשית בריאה - ההרגשה שאנחנו לא לבד ויש מי שמבין אותנו או דומה לנו. באמצעות טיפול בבעלי חיים ההזדהות של הילד או בן הנוער המטופל יכולה להיות אפילו מול אוגר או גרביל מהירים, שנעים ממקום למקום תוך שניות בודדות בכל רגע.

שהם: "הדינאמיקה הנוצרת בין חברי המשולש מטפל-חיה-מטופל מאפשרת התפתחות קשר של אמון המעניק ביטחון והכלה.ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, חשים לעיתים קרובות חסרי אונים ובעלי החיים ניצבים מולם כמראה. כך למשל, במידה והילד חסר ביטחון או עובר מדבר לדבר במהירות ומולו כלב שמחכה לפקודה או לאילוף, הכלב יושפע מהתנהגותו. כאן אנו עובדים על ביטחון עצמי, מתן זמן לכלב לבצע את הפקודה,הצבת גבולות, תחושת הצלחה ועוד. קל יותר לעבוד עם תרגול, שניתן לראות בו תוצאות מיידיות (הכלב הקשיב/לא הקשיב לפקודות). בעל החיים נמצא כמעין מתווך בין המטפלים ואנשי המקצוע למטופלים. בנוסף על כך, כשהמטופל יודע שבעל החיים שמח לקראתו, מחכה לו שיבוא ושהוא זה שמטפל בו, המטופל הופך ישירות ממטופל למטפל. ערך זה נותן למטופל אחריות, ובכך מעלה את ביטחונו העצמי".

באמצעות טיפול בבעלי החיים מתרגלים, בין היתר, מיומנויות חברתיות, הבעת רגשות ואמפתיה, התחשבות באחר, לקיחת אחריות, ואימון הדרגתי על הגדלת טווח הריכוז באמצעות ליטוף של חיה מסוימת כל פעם מעט יותר זמן.ועוד. באמצעות טיפול ייחודי זה משליכים סיטואציות מחיי היום יום על התנהגותם של בעלי החיים, כאשר המטופלים מוצאים בעצמם פתרונות עקיפים ל"בעיה" שראו אצל בעלי החיים, ומאוחר יותר הם מצליחים לתת פתרונות שיעזרו לעצמם. כך למעשה, מקבלים המטופלים  תחושות הצלחה רבות מבעלי החיים, הדימוי העצמי שלהם גדל, ויכולתם להאמין בעצמם וביכולותיהם גורמות להם להיות פנויים רגשית לעסוק במשימות מאתגרות יותר.

שהם: "היתרון של בעלי החיים בטיפול בילדים בעלי בעיות קשב וריכוז הוא גדול. זאת משום שרוב הילדים אוהבים בעלי חיים, וכך גדלה המוטיבציה שלהם. הם מצליחים להתרכז בהם ולהתעסק איתם זמן רב יותר, ובכך מסייעים בעלי החיים באופן עקיף לתחושת ההצלחה של הילדים".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות