חיפוש

 

 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

כיצד ניתן לזהות שקרנים בכתב היד

 

הכתיבה אף היא שפת תקשורת וכמו שבשפת הגוף האדם המדבר מעביר מסר במילים שהוא אומר ולעיתים גופו מעביר מסר שונה, כך גם בכתיבה

 

ישנו ביטוי ידוע: לשקר אין רגליים והכוונה היא שלשקר אין אחיזה במציאות וסופולהתגלות, אבל לפעמים מאוד יעזור לנו אם נוכל לעזור לו להתגלות "ברגע האמת". אם נתייחס לשפת הגוף, השקרנים עשוים להתחמק ממבט ישיר, הם יגעו מדי פעם בשפה העליונה או בצידי האף. ישנם המסתירים את הפה ביד וישנם כאלה שמחייכים ברגעים לא מתאימים או מחייכים זמן ממושך מדי. את הידיים ינסו להסתיר או ידאגו שיהיו עסוקות,בנוסף ישלבו ידיים או רגליים לעיתים תכופות. כמו כן קצב הדיבור או עוצמת הקול משתנים ויתכנו גם הפרעות שונות בדיבור.

הכתיבה אף היא שפת תקשורת וכמו שבשפת הגוף האדם המדבר מעביר מסר במילים שהוא אומר ולעיתים גופו מעביר מסר שונה, כך גם בכתיבה, האדםכותב מילים המעבירות מסר מסוים ולעיתים הכתיבה עצמה מעבירה מסר שונה.

לדוגמא: חיים מקיים באדיקות את הנאמר בפרשת משפטים שמות כג ז:  "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק" הוא אומנם קנה מתנה לאשתו ליום הולדתה וכתב להשהיא יקרה והוא אוהב אותה, אך החתימה שלו רחוקה מהטקסט ולמעשה הוא אינו מזדהה עם הכתוב ומתרחק ממנו.בנוסף הקו היורד באות ק’ במילה "יקרה" רועד במקצת, אולי אשתו יקרה לו, אך לא בהקשר הרלוונטי למשפט.

אות חריגה במילה אומרת בדרכה שלה שהכותב חש מצוקה או חוסר הזדהות בהקשר של משמעות המילה במשפט. כגון בדוגמא הבאה: הכותב לא הכביר מילים על אשתו ואפשר לנחש למה. ה-ש’ במילה ואישתי שונה מאוד מה-ש’ במילה בשלב ולמעשה אם נפריד אותה מהקשרה במילה, נתקשהלזהות שכתובה כאן ש’. ניתן להבחין בכך שהכותב חש חוסר נוחות כאשר כתב מילה זו. דבר נוסף, ההצלבה באות ת’ היא אחד הסימנים לחוסר יושר, אך באבחון ולא בדוגמה, לא די בסימן אחד בכדי לקבוע חוסר מהמינות על כותבוכמובן שגם נחפש סימנים נוספים ליחסים הלא אידיאלים בין בני הזוג.

במקרה אחר, אחד הילדים החליט להתחכם ולהצחיק את חבריולכיתה. בכל פעם שהמורה הסתובבה ללוח, הוא חיקה את תנועותיה, הילדים אכן צחקו ובאופן מפתיע המורה לא השתתפה בשמחתם. מכיוון שאף ילד לא הודה במעשה, היא ביקשה מהם לכתוב על דף: לא הצחקתי את חברי. בכתב ידו של הילד שהצחיק את חבריו, היתה אות חריגה, לאחר כמה שאלות לילד זה, הוא הודה שאכן הצחיק את חבריו.

הדף סובל הכל, אך המוח מזהה שקר ומגיב לו בהתאם. בדיקת הפוליגרף מבוססת על ההנחה שכאשר אדם משקר, מתרחשים בגופו שינויים פיזיולוגיים בלתי נשלטים כגון: עלייה בלחץ דם, שינוי בקצב הדופק ושינוי במוליכות החשמלית של העור, מקורם של כל השינויים הללו הוא במוח.

בדוגמא זו הכותב התחייב לתקן את הדלת, עקב התקנה שגויה של דלת חדשה. לא מצוין תאריך וחבל מפני שבמקרה זה הגדרת הזמן כשבוע הבא, היתה מאוד גמישה.

ניתן לראות שהמילה מתחייב נכתבה בקושי יחסית לשאר הטקסט כמו כן היא קטנה ביחס לשאר המילים. גם החתימה אינה ברורה. מה שמו של הכותב? החתימה עצמה הכתובה בתוך בועה משדרת חוסר נוחות, סגירות, חששות וצורך בהגנה.

ומה קרה ל - ן’ במילה לאבחן? האות התרחקה והתנתקה מהמילה, הכותב נבהל. בנוסף גם האות ל’ במילה לאבחן שונה מהאות ל’ במילה גרפולוגית, ה-ל’ שבמילה לאבחן מעידה בין השאר על חוסר יושר והאות א’ באותה מילה מלמדת על התגוננות והסתרה.

גם כאשר האדם אומר שקר, הכתב אומר אמת.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות