חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

”סידור עבודה”

 

תושב אנונימי המכנה עצמו "מודיעין 106" הפיץ השבוע למערכות העיתונים ידיעה לפיה עומדים להתרחש שינויים "בבית היהודי" במודיעין וכי מתנהלים מגעים עם ראש העיר לגבי איוש תפקיד הסגן בשכר. האם האינטרס הציבורי

 

באפריל 2016 עומד, על פי ההסכמים הקואליציוניים, אחד מסגני ראש העיר בשכר לסיים את תפקידו ובימים אלה מנהלים מספר גורמים בקואליציה מגעים עם ראש העיר כדי לזכות במינוי הנכסף במחצית השנייה של הקדנציה.

נפתח בשורה התחתונה: בעייתם העיקרית של סגני ראש העיר בשכר במודיעין טמונה בכך שהם לא באמת נחוצים.

כשראש העיר קובע כי תיק מסוים יוחזק בשכר חצי קדנציה ואילו בחצי השני אותו התיק עם אותה עבודה יעשה בהתנדבות, הרי שברור שאין הצדקה מקצועית להעסקת סגן בשכר באותו תיק ספציפי, וכי המערכת לא זקוקה לפונקציה הזו, אלא שלדבר יש הצדקה פוליטית בלבד במסגרת תחזוקת הקואליציה העירונית.

כך היה בקדנציה הקודמת כשאותו חבר מועצה החזיק את תיק הדת לאורכה של כל הקדנציה, כשבחצי הראשון של הקדנציה עשה זאת ללא שכר ובמחצית השנייה בשכר. וכך גם היה בתחום התחבורה כשמחזיק התיק ביצע את התפקיד בשכר במחצית הראשונה של הקדנציה ובהתנדבות במחצית השנייה.

פעיל הציבור מטעם יש עתיד ולדימיר בליאק עמו שוחחנו בנושא טוען: "הניסיון מראה, כי איכות ביצוע התפקידים במועצת העיר בשכר אינה שונה מאיכות ביצוע אותם התפקידים בהתנדבות, בין אם מדובר בתיק החינוך, התחבורה או השירותים החברתיים. בעיריית מודיעין ישנם מספיק בעלי תפקידים בדרגים בכירים, כדי לספק את כל דרישות התפעול. התקציב העירוני אינו משופע בכספים, ואם עירייה כמו חולון (עם מספר כפול של תושבים - י.ת.) יכולה לתפקד עם משרה וחצי של סגנים בשכר, הרי שמודיעין עם ראש עיר ריכוזי כל כך, בהחלט יכולה להסתדר עם משרה אחת, ואף חצי משרה של סגן".

הנושא אינו אישי כלל וכלל. מדובר בעיקרון. מי שמכהן עתה, מי שיכהן בקרוב ומי שכיהן בעבר בתפקיד הם אנשים יעילים ואיכותיים, אך חשוב לציין כי סגני ראש העיר בשכר עושים פחות או יותר את אותה העבודה שעושים חברי המועצה המחזיקים בתיקים בהתנדבות. מחזיקי התיקים בין אם הם מכהנים בהתנדבות או בשכר, מופקדים על קביעת המדיניות בלבד. בעירייה מועסקים אנשי מקצוע שכירים, בכללם מנהלים בכירים מוכשרים ומנוסים, שמופקדים על הביצוע בפועל.    

ושלא תטעו לרגע, לא מדובר בכסף קטן או בשכר של "עוד פקיד". עלות המעביד לכל סגן בשכר היא כ-600 אלף שקלים בשנה (לא כולל אחזקת רכב ולשכה). העלות הכללית למשלם הארנונה בעיר עבור שני הסגנים בשכר מסתכמת, אם כן, בלמעלה משישה מיליון שקלים בקדנציה.

תקציב העירייה הוא ברובו הגדול קשיח והחלק הפנוי בו לקידום יוזמות מוגבל למדי. על כן צריך לחשוב במושגים של עלות תועלת ולדמיין מה ניתן לעשות למען העיר בכסף זה במקום להקצותו לשכר הסגנים הלא הכרחיים.

חשוב להדגיש שלא מדובר בהמצאה או בשיגעון של חיים ביבס - משרות הסגן בשכר הן חלק מהשיטה הפוליטית המקובלת ברשויות המקומיות בארץ ומהוות מכשיר בידי ראש העיר ליצירת מחויבות קואליציונית מצד הסיעות השותפות בקואליציה. אולם, אין המצב כך בכל הרשויות בארץ. למשל, בשוהם השכנה ביטל לפני 10 שנים ראש המועצה הנבחר את משרות הסגנים בשכר והמועצה התנהלה באמצעות סגנים מתנדבים בלבד בצורה תקינה לחלוטין.

בקדנציה הקודמת במודיעין היה ביקוש גדול גם לתואר המכובד של סגן ראש עיר ללא שכר. רבים רצו בתואר הזה כדי לפאר את קורות החיים שלהם ולמנף עצמם באמצעותו בעתיד. לאמיתו של דבר, איש לא מרגיש בהבדל בתפקוד או בתפוקה של סגן בשכר לעומת סגן ללא שכר או סתם חבר מועצה מתנדב. הגיע הזמן לעשות סוף "לסידור העבודה" המיותר והבזבזני הזה.

 

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות