חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

שערורית הפסולת: חיים ביבס הולך לבג”ץ

 

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס בכובעו כיו"ר מרכז השלטון המקומי מקיים הבטחתו והולך לבג"ץ שיורה למשרד לאיכות הסביבה להכניס סדר בבלאגן של הטמנת הפסולת הלא אורגנית ותחנות הקצה

 

מרכז השלטון המקומי הגיש לפני כחודש עתירה לבג"צ בנושא מחדל היטל ההטמנה של המשרד להגנת הסביבה. כזכור, לפני כשמונה שנים החליטה המדינה להטיל היטל על הטמנת פסולת וזאת במטרה לצמצם את כמויות הפסולת המוטמנות בישראל.

בעקבות מהלך זה הצטרפה העיר למהלך הפרדה במקור רטוב/יבש. אלא שההיטל לא הביא לירידה בכמות הפסולת המוטמנת, וזאת למרות עליית הגבייה בעשרות אחוזים במהלך השנים האחרונות. מבדיקה שערך מרכז השלטון המקומי עולה כי אחוז ההטמנה נותר ללא שינוי וזאת בשל העובדה שלא נמצאו פתרונות קצה חלופיים כפי שהבטיחה המדינה.

עוד נמצא כי הכסף בגין היטל ההטמנה עובר, על פי חוק, לקרן השמירה על הניקיון, שתפקידה אמור היה לפתח פתרונות קצה לטיפול בפסולת, כלל לא מנוצל למטרה זו. בפועל, מתוך 2 מיליארד שקלים שהועברו לקרן, נוצל רק סכום של כחצי מיליארד שקלים לטובת פעילויות שונות של המשרד להגנת הסביבה ולא לטובת פיתוח פתרונות אלטרנטיביים לטיפול בפסולת. יתרת הכספים נותרה בקרן ולא נוצלה כך שלמעשה הרשויות המקומיות שילמו מס ולא היטל בעבור הסדרת משק הפסולת, דבר העומד בניגוד לחוק. לכן החליט מרכז השלטון המקומי והעומד בראשו, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, לעתור לבג"צ ולדרוש מבית המשפט להורות למשרד להגנת הסביבה להפחית את היטל בחמישים אחוז עד להקמת מתקני הקצה ובמקביל לחייב את המשרד לפעול למציאת פתרון קצה עבור הפסולת המופרדת וזאת כדי שיהיה אפשר להמשיך ולהפריד פסולת.

יש לציין כי למרות גביית ההיטל והבטחת המשרד להגנת הסביבה לייצר מתקני קצה עד היום פועל למעשה מתקן אחד כאשר למתקן זה שולחת העיר את הפסולת הרטובה, אותה מפרידים תושבי העיר. בעירייה ציינו כי החומר האורגני שהופרד נפרק בנפרד משאר הפסולת המעורבת שמגיעה לחירייה. על פי העירייה הפסולת האורגנית מטופלת בנפרד, כאשר עד לפני חצי שנה היא טופלה ב"חץ אקולוגיה", ושם עבר מיון נוסף ומשם לתסיסה אנאירובית ליצור ביו גז. בחודשים האחרונים, מאחר והמתקן חץ נמצא בעבודות שדרוג החומר מועבר כעת למתקן קומפוסטציה חלופי עד להשלמת העבודות בחץ. יש לציין כי מלבד הפסולת הרטובה בעיר ישנם עוד מספר מיכלי אצירה המיועדים למיחזור פסולת: פח כחול עבור נייר, מתקן סגול עבור בקבוקי זכוכית, "מיחזורית" עבור בקבוקי פלסטיק, קרטוניות ומיכלי מיחזור עבור טקסטיל. כמו כן, העירייה ממחזרת מידי שנה אלפי טונות של גזם המופנים לנען למיחזור.

מסיכום שנת 2014 עולה כי מחצית מהפסולת בעיר הועברה למיחזור. על פי הנתונים, המרכיב המרכזי שנשלח למיחזור הוא הגזם הביתי. כ- 14,000 טון גזם המהווים כ-60% מכלל הפסולת המועברת למיחזור. 25% מהפסולת הממוחזרת מקורה בנייר, קרטון וסוגיו כ-10% מהפסולת הממוחזרת היא כתוצאה מתהליך ההפרדה במקור (הפחים החומים) וחילוץ אריזות ו-5% מהפסולת הממוחזרת מקורה במיחזור בקבוקים וטקסטיל. בעירייה הדגישו כי העיר תמשיך לפעול על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה ולקיים את ההפרדה כאשר בקרוב יכנסו לפעילות זו גם תושבי רובע מכבים-רעות.

ראש העיר, חיים ביבס "מדינת ישראל הקימה קרן ייעודית לפיתוח פתרונות מיחזור ופתרונות קצה אקולוגיים נוספים בזכות הכסף שהיא קיבלה מהתושבים עצמם באמצעות כספי הארנונה, אולם בפועל התושבים צריכים לדעת שמי שממחזר בביתו ומפריד פסולת רטובה מיבשה, עשוי למצוא את הפסולת מוטלת באותו האזור ללא הפרדה. לא ייתכן שהיטלי הטמנה בגין פסולת יגדלו ובמקביל לא יינתן פתרון זול ואקולוגי עבור הרשויות וחשוב מכך עבור כלל תושבי מדינת ישראל שמשלמים את המחיר באמצעות כספי הארנונה ובספיגת הנזק הסביבתי המתמשך. אנחנו פנינו לבית המשפט בשתי דרישות, האחת להקטין את היטל ההטמנה והשנייה לפעול למציאת פתרונות למיחזור הפסולת המופרדת. יחד עם זאת, עיריית מודיעין מכבים רעות מצדיעה לתושביה שהם מהטובים והמובילים בהפרדת פסולת במדינת ישראל ותכליתנו להמשיך ולהוביל את הפרויקט בר קיימא החשוב הזה."

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות