חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

יתפללו שלוש תפילות ביום

 

בשבוע שעבר פרסמתי כאן כתבה תחת הכותרת ”הצביון הדתי של מודיעין מתעצם”. הכתבה שברה שיאי רייטינג מקומיים, גררה תגובות רבות ולא ירדה מסדר היום הציבורי זמן רב, אך הותירה דילמות וסימני שאלה רבים. הכתבה שלפניכם באה לחדד את הנושא

 

כ-25 אחוז מאוכלוסיית העיר דתית. איש לא טען שלא צריך לתת מענה לצורכי הדת שלהם. חבר המועצה אבי אלבז אשר העלה את הנושא על סדר היום של ישיבת המועצה טוען מזה זמן רב שאין תוכנית אב לחלוקת קרקעות בעיר ולבניית בתי כנסת וזה מקור הבעיה. אלבז מבקש שזה ייעשה בצורה מסודרת, במידת האפשר בקומפלקסים גדולים ובמבנים שייתנו מענה למאות אנשים בו זמנית ולא כפי שזה נעשה עד היום - ללא תוכנית, לא לטווח קצר ולא לטווח ארוך, הכל נעשה "בשליפה" ללא תכנון, ללא אסטרטגיה ומבלי לבדוק צרכים.

חשוב להדגיש, כי אין שום קונפליקט בין הציבור הדתי לציבור החילוני במודיעין. אין שום בעיה אישית אלא בעיית תכנון עיר. המדיניות העכשווית בה כל קבוצה של 30 מתפללים מבקשת ומקבלת מניין משלה היא לא נכונה. כולם מבינים שאי אפשר להגיע למצב שלכל יהודי יהיה בית כנסת מתחת לבית. גם ראש העיר חיים ביבס מודע לטעות התכנונית המתמשכת ובישיבת המועצה האחרונה הכריז שבשכונה החדשה "ציפורים" הנבנית בימים אלו, בתי הכנסת ירוכזו בקומפלקס גדול ומרכזי.

כדי להשתיק את אלבז חיברו בעירייה מסמך שנקרא "תוכנית אב לבתי כנסת". אולם בפועל, כך גילה חבר המועצה מויש לוי, הוא כולל אך ורק מצב נתון של בתי הכנסת הקיימים. כך למשל בית הכנסת בכסלו והמקווה ברחוב סיוון, אשר זה עתה אושרו לבנייה והיוו את נושא הדיון שהעלה אלבז במועצת העיר, אינם מוזכרים כלל במסמך.

מתחילת דרכה של העיר נושא חלוקת הקרקעות מתנהל בצורה לקויה, ללא תכנון אסטרטגי. חבר מועצת העיר ברוך בוחניק אשר החזיק בתיק התכנון האסטרטגי החזירו לפני מספר חודשים לראש העיר בשל אי הקצבת תקציבים מתאימים לפיתוח הנושא.

פעיל הציבור מטעם "יש עתיד" ולדימיר בליאק כתב בפייסבוק בתגובה לכתבה האמורה: "לפני הבחירות האחרונות דובר רבות על תכנית אב בנושא הקצאת שטחים למבני ציבור. עברו שנתיים וחצי. התכנית לכאורה סוף סוף מוכנה. אפילו הוגשה בהנהלת העיר. אם אני לא טועה - לא הייתה הצבעה במועצה. הבעיה בהתנהלות, לא בעצם ההקצאה. האם יש באמת צורך בעוד ועוד מבני דת? כיצד זה מתיישר עם צרכים אחרים? נסו היום למצוא שעתיים באולם עירוני לפעילות ספורט - לא תצליחו. כי אין. בעיניי זה לא ניהול ולא ניהול תקין. אני כן יכול לומר כי כמות בתי כנסת להיקף האוכלוסיה הדתית כאן גבוהה יותר מרוב הערים הגדולות. ואגב - אפשר להיות חילוני, לכבד את הדת, ובאותה מידה לדרוש שהדברים יתנהלו באופן תקין ושקוף".

באופן מפתיע, כתב חברו לתנועה, חבר המועצה שחר מי און, בהקשר לדרישותיו של אלבז: "אני חושב שהגיע הזמן לומר די לשנאת החינם, גם כאן, אצלנו בעיר". לא ברור מדוע מי שמבקש לפעול על פי תוכנית אסטרטגית מובנית צריך להיחשב כמי שמפיץ שנאת חינם. יכול להיות שיש לייחס את הדברים לחלק מתהליך "החזרה בתשובה" של יו"ר הסיעה יאיר לפיד.

מומחה לתכנון אסטרטגי עמו שוחחנו אומר: "תנופת הפיתוח של מודיעין תמשך עוד שנים רבות. העיר חייבת לפעול בנושאים כאלה לפי תכנון אסטרטגי שמטרתו הכוון של מקבלי החלטות אל יעדי העיר. בנושא הקצאת קרקעות צריכה להיות ראיה כוללנית הלוקחת בחשבון את כל שימושי הקרקע העתידיים בשטחים הבנויים והנבנים. חשוב לדאוג לכלל הצרכים של הציבור, כולל חינוך והשכלה, בריאות ורווחה, תרבות פנאי נופש וספורט, מסחר ותעשייה וכמובן גם שירותים ציבוריים הכוללים את שירותי הדת. גם הציבור הדתי בעיר ייצא מכך נשכר. אין ספק שעיר צריכה לאפשר למי שרוצה להתפלל שלוש פעמים ביום".  

 

 

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות