חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

איפה נמצא המקדש? - פרשת תרומה

 

בדרך כלל אנחנו לא אוהבים להתעסק עם הצד הנפול שלנו - אנחנו מעדיפים לחפש ולמצוא אותו באחר. מכאן לא תצמח בנו ידיעה עצמית - וכמו כן, לא נכשיר את עצמנו כמקדש ראוי לאלוהים

 

פרשת תרומה-העוסקת בבניינו של אוהל מועד- מתארת למעשה את הרבדים השונים שלמבנה העולם והאדם.

ברובד הגלוי זוהיפרשה מאוד טכנית, אינפורמטיבית, עניינית - ניתן לומר אף משעממת. הפרשה מתארת את הפרופורציות של המשכן ואת האופן בו הוא צריך להיבנות, על רבדיו השונים.

אך ברובד הנסתר, ניתן לבסס הפרשה כולה על פסוק אחד: ח וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם שמות כה 

כל הפרשיות- מפרשת יתרו ועד לפרשה בה נשברים לוחות הברית הראשונים, שנכתבו על ידי אלוהים עצמו- הם בסימן אחדות. לוחות הראשונים ניתנו על ידי אלוהים עצמו - ושם כתובה הממשות כפי שהיא בדרגתה הגבוהה.

מכיוון שחטאו - קיבלו לוחות לפי דרגתם. לוחות בהם צריך להדריך אותם מבחוץ, לגבי הדברים אותם מותר או אסור לעשות.  הלוח האלוהי נשבר, והלוח האנושי ניתן- ומאז ועד היום כולנו  כמהים לחזור למצב בו נוכל לקבל את דבר אלוהים ישירות, את הלוחות הראשונים.

אך איך נוכל לעשות זאת?

על מנת שנוכל לשמוע את אלוהים מדבר מתוכנו, עלינו לבנות לו מקדש. בניגוד לעבר,  המקדש המודרני אינו אמור להיבנות יותר בחוץ.  המקדש המודרני הוא האדם עצמו! עלינו לבנות את עצמנו ככלי ראוי לאלוהות לשכון בנו.

ואמר ר’ אלעזר  כל אדם שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו,  מסכת סנהדרין

ואין הכוונה כאן לאינפורמציה, אלא למודעות עצמית ולדעת האמת. כבר ביוון העתיקה ציווה סוקרטס את תלמידיו והאנושותבכללה: "דע את עצמך" והיוונים הכירו באמת יות את האמרה,מספיק כדי לחרוט אותה על שער היכל אפולו בדלפי.

על פי מדע- הרוח האנתרופוסופי, בזמננו פירוש המילים: דע את עצמך הם: דע את פגמיך, את הצדדים החבויים ממך, אותם אתה משליך על האחר; דע את מניעך ואל תשקר לעצמך - בקיצור, דע את הצד האפל בך לפני שאתה הולך בשמחה אל האור, או לפחות בו זמנית.

בדרך כלל אנחנו לא אוהבים להתעסק עם הצד הנפול שלנו - אנחנו מעדיפים לחפש ולמצוא אותו באחר. מכאן לא תצמח בנו ידיעה עצמית - וכמו כן, לא נכשיר את עצמנו כמקדש ראוי לאלוהים.

כל עוד נישאר במצב זה, נזדקק ללוחות הברית השניים - לעשרת הדברות המצוות עלינו מבחוץ, כיצד להתנהג, מה לעשות ומה לא לעשות.

ידיעה עצמית תאפשר לנו חיבור ישיר לעולם הרוח; אנו נבנה בתוכנו מבנה נפשי נכון, שיהיה ביכולתו להכיל את המציאות כהווייתה, ולא דרך פרשנות סובייקטיבית, הנוטה לשיפוט על פי סימפטיה ואנטיפתיה.

כך יתחברו עבורנו כל רבדי המציאות ככתוב:

א וְאֶת-הַמִּשְׁכָּן תַּעֲשֶׂה, עֶשֶׂר יְרִיעֹת:..... ג חֲמֵשׁ הַיְרִיעֹת, תִּהְיֶיןָ חֹבְרֹת, אִשָּׁה, אֶל-אֲחֹתָהּ; וְחָמֵשׁ יְרִיעֹת חֹבְרֹת, אִשָּׁה אֶל-אֲחֹתָהּשמות כואחותה - מלשון איחוי, אחדות.

חשוב שנזכור שאלוהים מתאווה לשכון בתוכנו, הוא חפץ במקדש האנושי - יותר מכל מקדש פיזי אחר.

האם נכשיר את הכלי? האם נכין את המקדש עבורו? 

שבת שלום ומבורך

אורנה בן דור וקובי נחושתן

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות