חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

42 שנות פת’ח בבילעין

 

את יום ההולדת ה-42 להקמת אירגון הפת’ח בחרה הנהגת האירגון לציין ביום שישי דווקא בבילעין. השבוע היתה העצרת המבוא להפגנה השבועית. נכחו בכירי הפת’ח בהם ג’יבריל רג’וב, ופארס קאדורה. כנסת ישראל יוצגה בכבוד על ידי ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), שהגיע מצוייד בדגלי אש"ף

 

למרות מזג האויר הגשום והקר נערכה ביום שישי ההפגנה "המסורתית" בסמוך לגדר ההפרדה שבבילעין. בשונה מבעבר קדמה להפגנה גם עצרת שנערכה בכפר עצמו. העצרת היתה לרגל יום ה-42 לייסודה של תנועת הפת’ח.

מלבד פעילי השמאל הישראליים ותושבי הכפר הגיעו בסוף השבוע לקראת ההפגנה ולעצרת גם פעילים ומספר מבכירי אירגון הפת’ח, בהם מי שהיה ראש מנגנוני המודיעין ברשות, ג’יבריל רג’וב, והשר הפלסטיני לשעבר, קדורא פארס.

גם מקומו של נציג כנסת ישראל לא נפקד. היה זה חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש), שברשותו דגלי אש"ף. בין השאר אמר ברכה במהלך העצרת כי על הפלסטינים "להתאחד נגד הכיבוש". ובהתייחסותו לממשלת ישראל אמר כי אולמרט ופרץ שייכים כבר להיסטוריה.

רג’וב התייחס בעיקר לכאוס ולעימותים הפנימיים בין הארגונים הפלסטינאים לבין עצמם: "על הפלסטינים להשליט את הדיאלוג ככלי מרכזי במחלוקות ביניהם" אמר וקרא במהלך העצרת לצדדים הפלסטינים להפסיק את המלחמה הפנימית ולערוך את המאבק בדרכים הפוליטיות. עוד אמר כי יש לחזק את תנועת הפתח ולשקמה לאחר הפסדה בבחירות האחרונות ברשות.

במהלך ההפגנה ליד הגדר הפעילו שוטרי מג"ב וחיילי צה"ל אמצעים לפיזור הפגנות. בכלל זה הופעלו זרנוקי מים כדי להרחיק את המפגינים מהגדר ושער המחסום, רימוני גז מדמיע וכדורי גומי.

עפ"י דיווחים מקומיים נפצעו במהלך ההפגנה 11 מפגינים, בהם גם פעיל השמאל הישראלי יונתן פולק. עפ"י אותה ההערכה במהלך העצרת נכחו כ-700 עד 1000 איש ובמהלך ההפגנה ליד הגדר, מספר עשרות.

פרשנות
אין זה מקרי שבכירי הנהגת הפת’ח בחרו לציין את יום הקמת האירגון דווקא בבילעין. בילעין הופכת במהירות לסמל המאבק העממי הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי. לא רמאללה ואפילו לא עזה, דווקא בילעין, כפר שכוח אל שבמהלך כהונתה של ממשלת ערפאת, אף אחד לא ספר אותו ואפילו לא ידע איפה הוא.
עתה, כשמניותיו החברתיות של הפת’ח נמצאות בשפל, נזכרו לפתע ראשי הארגון בכפר הזה. ומדוע? כי שם, ברמאללה, בשכם או בג’נין, צובר החמאס עוד ועוד כח פוליטי וחברתי. שהרי החמאס, להזכירנו, עלה לשלטון בדרך דמוקרטית לחלוטין. להבדיל מח"כ הנכבד ברכה, שספק אם מעשיו מתקבלים בברכה אצל קהל בוחריו, דווקא ג’בריל רג’וב מבין היטב איפה נמצאת הבעייה האמיתית היום של הפלסטינים. אלו לא הישראלים...

עצוב ואולי מצחיק (תלוי במביט) לראות איך מחפשת הנהגת הפת’ח מזור ותמיכה בכפרים הקטנים ושכוחי האל שרק לפני כשנה הם עצמם בכלל לא ספרו. ואתם יודעים מה? ההפגנות נגד הגדר הם בכלל בעד הגישה של תושבי הכפר לישראל. כי הגישה לרמאללה, פתוחה לכל המעוניין בכך מבילעין, דיר קדיס או נעלין.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות